Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Zondebok vliegtaks ruimt het veld

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 709 
|
 Telegraaf 
Zondebok vliegtaks ruimt het veld

AMSTERDAM (AFN) -  Woensdag wordt de gehate vliegtaks afgeschaft. In het eenjarig bestaan heeft de luchtvaartsector steen en been geklaagd over de gevolgen van de belasting.

Als de cijfers van Schiphol naast die van zijn directe concurrenten worden gelegd, rijst echter de vraag of de vliegtaks niet ten onrechte als zondebok is aangewezen.
De Europese organisatie van luchthavens, ACI Europe houdt van een groot aantal Europese luchthavens bij hoe het passagiersvervoer zich ontwikkelt. De vliegtaks werd op 1 juli 2008 ingevoerd. Vrij snel daarna begon de neergang in passagiersaantallen op Schiphol.

Europese luchthavens
Deze daling voltrok zich echter niet alleen op Schiphol, maar was te zien op alle grote Europese luchthavens. In de periode tussen mei 2008 en april 2009 presteerde Schiphol in zes maanden beter dan het gemiddelde en in zes maanden minder dan het gemiddelde. Dit suggereert dat het eerder de financiële crisis en de recessie waren die de Amsterdamse luchthaven troffen dan de vliegtaks.

Belanghebbenden uit de luchtvaarsector schetsten het afgelopen jaar een ander beeld. De KLM beweerde dat de vliegtaks 900.000 passagiers heeft gekost. De vereniging van reisondernemingen ANVR sprak van 1,3 miljard euro economische schade. Volgens minster van Verkeer Camiel Eurlings bedreigde de belasting zelfs het vestigingsklimaat. KLM stelde deze maand dat het aantal boekingen is aangetrokken nu de afschaffing daar is.

Goede beslissing
Volgens luchtvaartspecialist Hans Heerkens, universitair docent aan de Universiteit Twente, laten de cijfers zien dat het moeilijk is één oorzaak aan te wijzen voor de dalingen. “Dit is heel illustratief om te zeggen, wees niet te haastig met conclusies. Ga niet schreeuwen voordat je geslagen wordt.” Hij trekt de vergelijking met het kwartje van Kok, de verhoging van de benzineaccijns in de jaren negentig. “Heeft dat geleid tot minder verkeer?”
Heerkens van de Universiteit Twente vindt desalniettemin dat de afschaffing een goede beslissing is. Het in rekening brengen van de milieu- en klimaatschade door de luchtvaart moet volgens hem op Europees niveau plaatsvinden. “Nederland reed Europa in de wielen bij haar gevecht om emissierechten in de luchtvaart wereldwijd geaccepteerd te krijgen.” Europa gaat de sector vanaf 2012 opnemen in het emissiehandelssysteem.

Geen goed beeld
In een reactie stelde een woordvoerder van Schiphol dat de Europese cijfers geen goed beeld geven. Volgens Schiphol moet bij de zoektocht naar een antwoord op de vraag wat het effect is van de vliegtaks, alleen worden gekeken naar gegevens over het aantal opstappende passagiers in de maanden na invoering.
Toen de afschaffing in maart werd aangekondigd noemde econoom Eric Bartelsman van de Vrije Universiteit het “absolute flauwekul” dat de vliegtaks de oorzaak zou zijn van de neergang op Schiphol. “Het effect is niet serieus bekeken. Het is crisis, mensen vliegen niet”, zei hij toen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els

Zondebok Eurlings (en regering) ruimen het veld. Oftewel gaan gewillig overstag met het afschaffen van de vliegtax, omdat de luchtvaartlobby dat wil. En wie gelooft die mooie praatjes, dat door die afschaffing de luchtvaart weer aantrekt?

Geplaatst door V.O.S.

" laten de cijfers zien dat het moeilijk is één oorzaak aan te wijzen voor de dalingen. “

Juist dit soort feiten worden in de perfectie uitgespeelt. Als de mensen die het weten kunnen het niet eens voor de volle honderd procent aan kunnen (of willen) tonen, kunnen wij, de gewone burgerij, het al helemaal niet. De regering (cq. de Schiphol-group) is daar een meester in......
Lieg en bedrieg en schreeuw het hardst als het nodig wordt geacht! En Schiphol-slaaf Eurlings? Ach....die trapt er weer met open ogen in.

Geplaatst door Ton

Ja, ja, die luchtvaartsektor toch. Die kletst wat af.
Wel, met of zonder vliegtax houd ik me maar aan de dagelijkse praktijk van Schiphol.
En die heeft er in de afgelopen 8 weken bij ons niét om gelogen.
Steeds maar wind die in ’t noorden zit. Wat een rotherrie met die starters.
Mooi weer, hè, vandaag. Zeker ook “lekker” buiten gezeten?
Vandaag kregen we ze recht over ons hoofd en dat soms maar op 800 m hoogte.
Dus, ik bellen naar BAS. (na lang wachten een mevrouw aan de lijn)
“Goedemorgen, kunt U mij vertellen welke startbanen in gebruik zijn?
Even op ’t scherm kijken, ja, dat zijn de buitenveldertbaan, de kaagbaan en de zwanenburgbaan.
Oh, nou ja, we krijgen ze nu recht over Spaarndam en Velserbroek en Velsen-zuid en Driehuis en IJmuiden heen !
Ja, die vraag is al zo vaak gesteld, maar ze krijgen vanaf de zwanenburgbaan van de LVNL nu een speciale koersinstruktie, want die baan heeft naar ’t westen toe geen eigen vliegweg.
Mag ik Uw postcode voor de klacht?
Nee, want mijn klacht krijgt U niet meer. Er wordt al 20 jaar niets mee gedaan.
Enne…. Dan geven ze toch gewoon een ándere koersinstruktie vanaf de zwanenburgbaan?
(Doodse stilte aan de andere kant.)
Nee, ze krijgen van de LVNL gewoon deze koersinstruktie.
Ja, maar ik zie ze ter hoogte van de kop van de polderbaan in plaats van rechtdoor te vliegen scherp naar ’t westen draaien en dan komen ze zo…….
(Doodse stilte aan de andere kant.)
Nou ja, U kunt toch Uw invloed aanwenden om de LVNL een koersinstruktie te laten geven die ze over het Noordzeekanaal laat vliegen ? Gewoon een ándere koersinstruktie!
(Doodse stilte aan de andere kant.)
Wel, tot slot zei ik: de vraag was duidelijk en ik wens U ook een prettige dag.”

Zeker, deze discussie was niet voor de eerste keer.
Moeten we dit negatieve gedrag van de LVNLmedewerkers maar zien als nationale hufterigheid?
Maar ja, je hebt van die dagen. Dan kun je niet lezen, praten, muziek beluisteren, e.d..
Dan maak je van je hand een pistool en poef, schiet je ze uit de lucht.
Of je telt de sekonden tussen de één en de volgende. Vaak maar 45.
Of je vraagt je af of die lamstraal die vaste bochtstraal wel goed neemt.
Of je maakt van de letters K.L.M. geen Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, maar iets anders.
Nou, er zijn verrassend veel andere mogelijkheden. Tjonge.
Of soms bezondig je je aan wat rijmelarijen.

Een ver geronk nog, een zwaar gekreun.
Niet te zien nog, slechts eentonig gedreun.
Dan zie je de herrie komen
als een stip in de lucht.
Net boven een sliert bomen.
Snel, als op de vlucht.
Tussen lichte wolken, steeds omhoog.
Door een bruine streep gevolgd,
verwaaiend in een boog.
Nog hoger, als bij Babels toren,
dan dondert het lawaai zwaar naar beneden
en dreunt in mijn oren.
Daar gaat dan met veel gedender
weer zo’n “big spender”
met veel geweld over mijn huis
en laat me achter met stervend lawaai.
In mijn oren nog gesis, gesuis, rollende donder,
dan…..een ver geronk nog, een zwaar gekreun.
Niet te zien nog, slechts eentonig gedreun.
Even nog, dan zie je net boven de bomen
die niet te ontvluchten herrie weer komen.
Je legt je boek maar opzij
en doet de cd maar uit,
hoopt maar dat niemand je zal bellen,
je hoort toch nauwelijks wat ze je vertellen.
Daar gaat ie dan, die “big spender”,
nu langs mijn huis met veel gedender
en laat me achter met stervend lawaai.
Ik kijk wanhopig om me heen
en zie….daar komt er weer een.
Een ver geronk nog, een zwaar gekreun.
Niet te zien nog, slechts eentonig gedreun.
Vol geronk zit nu de lucht.
Niet te ontlopen, waarheen ik ook vlucht.
Binnen, buiten, beneden, boven.
Zullen ze me wel geloven,
als ik die herrie wéér zie komen,
nog als een stip boven de bomen.
Het is nog vroeg, ik hoorde er pas een paar.
Nu vandaag nog slechts 300, vast 30000 dit jaar.
Moet ik me door deze waanzin maar laten verjagen.
Mijn huis uit, weg, en niet meer klagen.
Hoe kan ik reageren ?
Vet cool, woest, netjes, teleurgesteld.
Hoe vaak werd ik in de nacht al wakker gemaakt en raak nu uitgeteld?
Moet ik me door het kabinet maar in slaap laten sussen.
We eten er toch van, hé, nou dan….maar ondertussen
zie ik de herrie weer komen.
Nog als een stip boven de bomen.
Een ver geronk nog, slechts eentonig gedreun.
Vandaag nog maar 299 die wij bulderend over en langs ons huis zullen krijgen.
Als er niéts verandert, zal ik maar zwijgen.
Dan heerst de waanzin.

Ton