Zieltjes winnen met megakruis
Evangelist ’dwarsboomt’ vliegverkeer Schiphol met lichtstunt
’Onze Lieve Heer heeft geen bezwaar’
LEIDERDORP, woensdag
’Hier spreekt uw gezagvoerder, zo dadelijk zetten we de landing in op Schiphol, maar als u eerst door de raampjes links kijkt, ziet u een gigantische crucifix die evangelist Jan Zijlstra elke avond tegen de wolken schijnt met een superlichtkanon vanaf het dak van zijn kerk in Leiderdorp’.
Van bovenstaand scenario droomt evangelist Jan Zijlstra: dat de circa 120.000 vliegtuigpassagiers die dagelijks boven ons land scheren, eerst door de piloten worden gewezen op het christelijke kruis, dat hij tegen de hemel projecteert.
De gebedsgenezer, die maandelijks zalen vol trekt met zijn ’gebedsgenezingdiensten’ in Leiderdorp, heeft de gigantische lichtapparaten reeds aangeschaft voor zo’n 15.000 euro. Eenmaal heeft hij reeds proefgedraaid met zijn megazoeklicht.
’Jezus-lamp’
Voordat hij zijn ’Jezuslamp’ definitief kan aanknippen, moet nog enkele dagen worden gewacht op een speciale, geharde glasplaat, die de installatie moet beschermen tegen het vocht. Zodra die uit het buitenland arriveert, wordt het gevaarte vastgeschroefd op het dak van De Levensstroom Gemeente.
’s Nachts wordt dan met zogeheten hogedruk-HMI-gasontladingslampen een kruis van licht geprojecteerd tegen de hemel van bijna duizend meter doorsnede, dat kílometers ver te zien is.
Volgens de predikant, die claimt met zijn gebedsdiensten vele zieken te hebben genezen, heeft het ’volgspotkanon’ een diameter van enkele meters, vergelijkbaar met die gigantische zoeklichten uit Hollywoodfilms. „Maar de bovenbuurman, Onze Lieve Heer, heeft geen bezwaar”, lacht de evangelist.
De Levensstroom Gemeente opende vorig jaar een markant gebouw langs snelweg A4 bij Leiderdorp met een rood verlichte toren, dat negen miljoen euro kostte. „We wilden een toren bouwen die véél hoger was, dan we nu hebben. Dat mocht niet, omdat we anders het gsm-stralingsverkeer in de omgeving zouden verstoren. Daarmee verviel ook het zeven meter hoge kruis dat we op de torenspits wilden. Daar brandt nu een rood licht, dat tot in Amsterdam is te zien. Nu willen we het grootste kruis in Nederland projecteren; dat is onze boodschap, daar staan we voor!”
Over vergunningen maakt de evangelist zich totaal niet druk. „De leverancier heeft geïnformeerd bij Schiphol en die zou geen bezwaren hebben gemaakt. Of we een vergunning van de gemeente Leiderdorp nodig hebben, ach, dat horen we wel.”
Zijlstra blijkt de gemeente, noch omwonenden of officiële instanties om toestemming te hebben gevraagd, bevestigt Carola Visser, woordvoerster van de gemeente Leiderdorp. „We onderzoeken nog of het vergunningplichtig is.” Met welke frequentie het lichtkruis valt te bewonderen, moet de kerk nog bepalen. „Mede afhankelijk van de stroomkosten”, aldus Zijlstra.
Uit navraag blijkt dat niet Schiphol maar de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) toestemming moet geven voor de lichtbundel. IVWwoordvoerder Willard Elissen weet formeel nog nergens van. „Er zijn internationale regels omtrent het niet hinderen van vliegverkeer. We gaan informatie bij deze predikant opvragen en onderzoeken of hij het vliegverkeer in gevaar brengt.” De gebedsgenezer maakt zich weinig zorgen: „Als piloten er last van hebben, dan moeten ze er maar omheen vliegen.”
Geplaatst door gerard uit NULL