Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Zes hectare bos mag wijken voor Awacs-toestellen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 556 
|
 Telegraaf 
Zes hectare bos mag wijken voor Awacs-toestellen

DEN HAAG - Minister Dekker van VROM mag zes hectare bos laten kappen in de bossen bij het Awacs-vliegveld bij Limburgse Schinveld. Deze strook ligt langs de Nederlands-Duitse grensweg. Met het kappen van nog eens veertien hectare bos mag nog niet worden begonnen.

Dat blijkt vrijdag uit een voorlopige uitspraak van de Raad van State. De NAVO had om de kap gevraagd vanwege de vliegveiligheid op en rond de NAVO-vliegbasis, die ligt in het nabijgelegen Geilenkirchen (Duitsland).

Minister Dekker had als boseigenaar Defensie toestemming gegeven om de bomen te kappen. Daarna volgden diverse procedures bij de Raad van State van onder meer milieuclubs.

Ook tussen de minister van VROM en de gemeente Onderbanken, waarin de bossen liggen, heerst verschil van mening. Onderbanken verzet zich tegen de grootschalige kap en wilde in het gebied van zes hectare hooguit acht bomen kwijt.

De minister begon in augustus een zogenoemde Nimby-procedure (‘Not in my backyard’), omdat zij meent dat de gemeente de in haar ogen noodzakelijke werkzaamheden in de bossen niet mogelijk maakt. In de voorlopige uitspraak concludeert de Raad van State dat de minister bevoegd was tot deze procedure, gezien het grote belang van de vliegveiligheid. Daarnaast kan de Raad zich vinden in het standpunt van de minister dat de bestaande geluidsoverlast niet merkbaar zal toenemen en de luchtkwaliteit niet zal verslechteren.

De Raad van State vindt de maatregelen in de strook van 6 hectare voldoende duidelijk omschreven. Dat geldt niet voor de maatregelen in de overige 14 hectare. Onduidelijk is of de bomen in dat gebied tot op 1 meter van de grond worden afgezaagd of dat alleen de top uit deze bomen wordt verwijderd en om op hoeveel bomen het gaat.

Het ministerie Defensie liet weten nu in overleg te gaan met provincie en gemeente over het begin van de kap, die volgens het ministerie de vliegveiligheid voor de Awacs-toestellen zal verhogen.

Groenfront!, een organisatie van milieuactivisten, kondigde na de uitspraak aan met buurtbewoners het bos te willen „verdedigen”. „We zijn iedereen in Schinveld aan het verzamelen en we willen mogelijk vrijdagavond al laten merken dat we alles op alles zetten om de kap onmogelijk te maken”. Voorzitter J. Fijnaut van de Vereniging Stop Awacsoverlast uit Schinveld zegt diep teleurgesteld te zijn. „We gaan ons zaterdag beraden op verdere stappen.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

De leden van de Raad van State gedragen zich steeds meer als een stelletje bange kippen!
De Navo brult en de Raad van State doet het in haar broek!
Weer natuur weg, voor een kleine groep belanghebbende! Wanneer komt de gewone burger nu eens op voor haar recht? Haar recht voor
een normaal rustig en schoon leven?
Deze Raad van State verdient het absoluut niet om een bestaansrecht te hebben, kappen die leden!

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Ik vernam via radio 1: Het bos was er eerder dan het vliegveld. De wethouder sprak zijn wanhoop uit. De herrie die er nu al ondraaglijk is, zou nog meer toenemen. Hij vreesde gevolgen voor de Volksgezondheid. De milieugroepen zijn van plan door te gaan met hun verzet.
Vos: niet te kort door de bocht. Ik begrijp ook niet wat hier aan de hand is, maar de Raad van State deed in het verleden ook diverse uitspraken tegen de plannen van Ven W w.b. Schiphol. Zo is de Raad er ook voor dat er nu meer Handhavingspunten bijkomen in dit huidige 5 banenstelsel, maat Schultz negeerde dat advies!
Zeer spannend hoe het evaluatieproces eind januari gaat eindigen. Ven W jast allerlei onderzoek, infobijeenkomsten etc er door. Terwijl de verslagen van div bijeenkomsten achter blijven.
We volgen alles met argusogen
Jan Griese

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

Voor zover ik weet, is de Raad van State zo ongeveer het hoogste (advies)rechtsorgaan. Dat zij ook goede dingen doet, daar twijfel ik niet aan.
Maar een vuist maken, dat blijkt heel andere koek te zijn. Jan, je geeft zelf al aan dat mevr. Schultz zelfs de Raad van State kan negeren. Oke, dan is mijn stelling wat kort door de bocht, maar het geeft wel aan dat de
Nederlandse politiek/rechtsorde net een kippenhok is. Er wordt veel gekakelt, maar eigenlijk niets gezegd. En zwaargewichten zoals de Schiphol-Group of, to the point, de Navo, hebben dus blijkbaar enig overwicht.
Daarom ben ik van mening dat deze Raad van State beter maar wat anders kan gaan doen.

Geplaatst door nico uit NULL

Je kunt uitrekenen dat zo'n bos vooral 's nachts het geluid absorbeert. Dit is een gevolg van het feit dat het geluid aan de grond geplakt blijft, waardoor de verzwakking met 1/r (cylinderische spreiding) afneemt, i.p.v. van zoals overdag met 1/r kwadraat (sferische spreiding). Hierdoor dempt het bos vooral 's nachts het geluid.
De Raad van State is verkeerd ge-adviseerd.
Maar wat wil je in een kongsie-economie of plofkippen-economie. Zo wordt ook Welschap verkeerd ge-informeerd. Wie er schuldig aan is, is bekend.

Trouwens ik heb gehoord, dat ze het concept van voddenvliegtuigen gaan introduceren, een moderne herintroductie van de voddenkar.
Dit is in het verlengde van het hergebruik valley idee. Iedereen is tegenwoordig met innovatie bezig. India krijgt concurrentie.


Geplaatst door SHAL uit Hoofddorp

Dat van die veiligheid kan ik begrijpen. Wat er bij mij echter moeilijk ingaat is dat alle landen de mond vol hebben van het weren van luiddruchtige toestellen maar dat AWACS met motoren uit het jaar kruik rustig mogen blijven vliegen.