Zaanstad vergeet inspraak Schiphol
ZAANSTAD - De gemeente heeft de inspraakreactie op de toekomstplannen van Schiphol te laat ingestuurd en staat daardoor in die procedure nu buiten spel. Het was te druk op de afdeling milieu en op de postkamer van Zaanstad.
Wethouder Robert Linnekamp heeft de gemeenteraad in een briefje ingelicht over de blunder. Hij heeft de reactie, die klaar lag, toch laten versturen. Het bureau dat de inspraak regelt heeft volgens Linnekamp gezegd dat de reactie van Zaanstad misschien niet verloren is. Maar in de officiële inspraak telt de mening van Zaanstad niet mee. Volgens Linnekamp is hoge werkdruk en onderbezetting de oorzaak.
Voor Schiphol worden twee zogeheten milieu effect rapportages (mer) gemaakt. Eén voor de maatregelen die Schiphol neemt om op de korte termijn het gewenste aantal vluchten te kunnen uitvoeren en één voor de plannen voor de lange termijn. Het ging in dit geval om de korte termijn maatregelen, waarin Schiphol aankondigt tot 2010 te willen groeien met 500.000 vluchten. Dit jaar zijn er 420.000 starts en landingen.
Zaanstad schrijft over dat voornemen dat de gemeente ligt onder de aan- en uitvliegroutes van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan, de banen waarop bijna de helft van het vliegverkeer van Schiphol wordt afgehandeld. Uitbreiding van het aantal vluchten zal er toe leiden dat de bewoners van Zaanstad meer hinder zullen ondervinden van het vliegverkeer dan nu het geval is.
Bij parallel starten vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan moeten vliegtuigen voortaan eerder naar het oosten afbuigen dan voorheen het geval was. ‘De luchtverkeerswegen bestrijken een veel groter deel van Zaanstad dan het geval was met de oude luchtverkeerswegen. Een deel van Zaandam Zuid, Westzaan en de wijk Westerkoog liggen nu onder deze luchtverkeerswegen.’
Geplaatst door jhgriese uit amstelveen