Platform Vlieghinder Kennemerland
 

’Winst Schiphol door te hoge tarieven’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 566 
|
 De Telegraaf 
’Winst Schiphol door te hoge tarieven’

Van onze verslaggevers

 
      SCHIPHOL – Het superdividend voor aandelen Schiphol dat minister Gerrit Zalm (Financiën) de aandeelhouders heeft beloofd, alvorens over te gaan tot de vervreemding van het staatsaandelenpakket, is opgebracht door te hoge en omstreden tarieven. Die worden door de luchtvaartmaatschappijen – lees: de passagiers – betaald.

      De Board of Airlines Representatives in the Netherlands (Barin), de koepelorganisatie van vliegmaatschappijen die Schiphol gebruikt, heeft dat gisteren aan deze krant laten weten.
    Frank Allard, secretaris-generaal van Barin, vindt dat de Eerste Kamer de tarieven vandaag bij de discussie over Schiphol moet meewegen. Het CDA in de Eerste Kamer heeft ernstige twijfels over de kabinetsplannen voor de luchthaven.

    De luchtvaartsector eist een robuustere regeling waardoor misbruik van de monopoliepositie, die Schiphol door privatisering krijgt, onmogelijk wordt.
    „Het onttrekken €1,2 miljard aan het eigen vermogen van Schiphol is onacceptabel”, aldus Allards commentaar. „Dat dient te worden besteed aan voorzieningen op de luchthaven; faciliteiten, veiligheidsmaatregelen en andere voorzieningen waarvoor de tariefsverhogingen altijd al zijn betwijfeld.”

De enorme winsten die bedrijven maken in het zogeheten non-aviationgedeelte, onder meer winkeltjes en onroerend goed, zouden volgens Barin deels aan de luchtvaartbedrijven ten goede moeten komen. Zij zorgen immers voor de infrastructuur waarin de andere sector floreert.
    Van eerlijke toewijzing van kosten en inkomsten is, volgens de luchtvaartsector, geen sprake. „Parkeren van passagiers beschouwt Schiphol als non-aviation. Steeds worden die tarieven verhoogd. Gevolg zijn grove winsten die niet aan de luchtvaart ten goede komen”, aldus Frank Allard. De sector bepleit een van tevoren verplichte bijdrage uit non-aviation voor de luchtvaart.

    CDA-senator Wolter Lemstra wil, voordat zijn fractie vandaag in de Eerste Kamer steun verleent aan het wetsvoorstel, weten hoe de rol van de aandeelhouder geregeld wordt als de overheid haar belang in Schiphol terugbrengt. „Zal de staat nu ineens wel een actieve aandeelhouder zijn”, vraagt de CDA’er zich af.
    „Dit is een belangrijk punt voor het CDA.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Dat Schiphol (lees de sector) geld steelt van deze en gene is geen nieuws.
Dat Barin zich druk maakt over geld is ook niet nieuw.

Nieuws zou zijn als de overheid of de sector zou roepen dat het welzijn van de omwonenden van de luchthaven gecompenseerd worden voor de overlast die de sector teweegbrengt. Nieuws zou ook zijn als de sector collectief besluit geen 200 miljoen ter compensatie te bieden maar minstens 2 miljard. Nieuws zou ook zijn als door de sector de waardedaling van huizen wordt vergoed.

Maar helaas hebben we allemaal kunnen lezen in het CPB rapport dat de luchtvaart deze kosten niet op wil hoesten, je moet er toch niet aan denken dat de eerstvolgende vlucht naar de volgende vakantiebestemming misschien wel 5 procent duurder is dan de vorige keer? Neen! Laat ons vooral ook geen heffingen berekenen over de brandstof die voor ongeveer 30% schijnt bij te dragen aan de vervuiling in Nederland.

Die arme luchtvaart, ze hebben het al zo slecht. Moeten ze ook nog concurreren met ‘schone’ treinverbindingen en zo. Ach en wee.

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Een pragmatische keuze van het CDA, Nu Lemstra accoord gaat met de privatisering?
Zie recent bericht: 1e kamer accoord met privatisering Stemverhouding 38 van de 75 zetels (VVD en CDA)
Enfin, Nu bezien, hoe Amsterdam zich gaat opstellen.