Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wind zorgt voor herrie Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 616 
|
 leidschdagblad.nl 
Wind zorgt voor herrie Schiphol

REGIO/SCHIPHOL - Het vermoeden bestaat dat de heersende windrichting rond Schiphol aan het veranderen is waardoor vaker start- en landingsbanen worden gebruikt die veel herrie opleveren.

Om zekerheid hierover te krijgen wordt aan het KNMI gevraagd een onderzoek in te stellen, staat in het verslag van het overlegorgaan ’Tafel van Alders’. Het nieuwe geluidsstelsel voor Schiphol is het tweede jaar van het experiment ingegaan. In het eerste jaar bleek al dat de Buitenveldertbaan niet minder maar juist vaker is ingezet dan de bedoeling was.

Verder wordt in het systeem uitgegaan van een voorkeur voor starten vanaf de Polderbaan en landen op de Kaagbaan: in dat geval hebben zo min mogelijk omwonenden last. Dat model is ook handig voor de luchtvaartmaatschappijen omdat toestellen snel aan de gate staan en passagiers kunnen overstappen. Maar aangezien er regelmatig een zuidwestenwind staat, wordt in de praktijk vaak de Kaagbaan voor starts gebruikt en de Polderbaan voor landingen.

De afgelopen drie maanden was het door het weer helemaal bal. De eerste voorkeur (landen Kaagbaan, start Polderbaan) kon slechts in negen procent van de gevallen worden gebruikt tegen normaal 25 procent. Er werd meer gestart vanaf de Kaagbaan en aanzienlijk meer geland en gestart vanaf de Buitenveldertbaan omdat de wind de meeste keren uit het westen en zuidwesten kwam.

Vanwege de extra geluidsoverlast gaat Hans Alders apart overleg voeren met de bewonersgroepen rond de Buitenveldertbaan. Voor de zomer zal hij verslag uitbrengen aan staatssecretaris Atsma. Dan zou ook de analyse van het KNMI er moeten zijn. Ook willen zij vasthouden aan de verlegde uitvliegroute vanaf de Zwanenburgbaan in noordelijke richting. Die gaat nu precies tussen Badhoevedorp en Zwanenburg door, tot ontzetting van de bewoners van Lijnden die nu vol in de herrie zitten. Tevredenheid is er ook over de vaste bocht die toestellen maken vanaf de Kaagbaan die naar het noorden moeten. Die maken een bocht tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep door, al komen ze daardoor wel precies over Floriande. Wel is nog een groot probleem de uitbreiding van het aantal glijvluchten. ,,Dat stuit op niet geringe problemen’’, geeft Atsma nu toe.

Hij wil de partijen de komende maanden de ruimte geven om alsnog tot goede afspraken te komen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese

De overheersende Windrichting was toch altijd al West tot ZuidWest ??? Ik vermoed dat veel aan dit nieuwe VVA stelsel ligt !

Geplaatst door A Boeing

Het artikel (verschenen in tal van kranten) rammelt aan alle kanten. Zie bv Weeronline "het nieuwe Nederlandse weer" van november 2010 waarin staat dat de windrichting niet relevant verandert. En dan roepen dat het in de winter "helemaal bal" was. Wat een onzinpraat. Is het niet één van de voorradige smoezen die Alders/Cros/Bas gebruiken om te verdedigen dat al die klachten toch echt maar toevallig zijn?
O ja, en wie heeft die tevredenheid over het vliegen over Overbos/Floriande in Hoofddorp tot uiting gebracht???? Of wordt gedoeld op tevredenheid over het uitzicht voor de piloot?