Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Wilde stakingen op luchthaven Brussel voorkomen’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 521 
|
 Het Nieuwsblad 
‘Wilde stakingen op luchthaven Brussel voorkomen’

Geluidsnorm voor nachtvluchten vervangt spreidingsplan

Ook over de luchthaven doet Etienne Schouppe een boekje open. De staatssecretaris van Mobiliteit wil er in navolging van de NMBS een einde maken aan de wilde stakingen. En aan de discussie over nachtvluchten moet een einde komen dankzij stille vliegtuigen.

Toen de bagage-afhandelaars vorige week staakten, keek iedereen naar u.

Etienne Schouppe : ‘Die staking is voor niemand goed: reizigers, personeel, vakbonden, bagagebedrijven en de luchthaven zelf. En als het slecht is voor iedereen, komt de boemerang bij de overheid terecht. Maar het was een staking bij privébedrijven. Voor ons als overheid is het niet meteen evident om daar tussen te komen, maar ik vind het belangrijk dat ze zich er bewust van zijn dat dit soort zaken niet voor herhaling vatbaar is.’

Hoe gaat u dat voorkomen?

‘In navolging van de NMBS en de cipiers moet er ook op de luchthaven een arbeidsovereenkomst komen waarin duidelijk staat dat ze door hun maatschappelijke rol niet kunnen staken, tenzij ze bepaalde procedures volgen. Als ze staken, treffen werkgevers en werknemers niet alleen elkaar, maar voornamelijk derden. De luchtvaartmaatschappijen hebben het al moeilijk genoeg en passagiers kunnen dit missen tijdens hun vakantie.’

Is een minimale dienstverlening de oplossing?

‘Wat is minimale dienstverlening als je spreekt over het afhandelen van bagage? Alleen de koffers van de business class behandelen? Lege valiezen op de band zetten? Of alleen die van de passagiers die links in het vliegtuig zitten? Nee, de normale dienstverlening moet verzekerd worden, punt aan de lijn. Mensen moeten hun bagage kunnen krijgen.’

Maar de werknemers klagen.

‘De huidige sociale toestand in de bagagebedrijven hoort niet thuis in de 21ste eeuw. Ik ga samenzitten met de bedrijven en de luchthaven om daar verandering in te brengen. De werkgevers zullen er begrip voor hebben, want als ze schadevergoedingen moeten betalen aan de luchtvaartmaatschappijen, is de kostprijs veel hoger dan die van eerlijke arbeidsvoorwaarden.’

Vorige week zei u dat u het ‘duopolie’ van Flightcare en Aviapartner wou doorbreken.

‘Het huidige systeem is heel kwetsbaar, want er is geen echte concurrentie op de luchthaven. Dat moeten we tot stand brengen. Als er concurrenten zijn, weten de werknemers dat een staking nefast is voor hun eigen toekomst.’

De luchthaven houdt wel meer mensen bezig. Ze liggen nog altijd - letterlijk - massaal wakker van de nachtvluchten.

‘Mijn voorgangers noemden dat wat onbeleefd het klotedossier . Het is een delicaat probleem. Zonder goede wil van iedereen is er geen oplossing mogelijk, en zonder oplossing blijven we - excuseer voor het woord - in de shit zitten. Het niet in mijn achtertuin -syndroom is geen goed uitgangspunt. Er is nu eenmaal een luchthaven nodig bij de hoofdstad van Europa. Of moeten we zoals de Chinezen een luchthaven gaan bouwen in volle zee? We moeten roeien met de riemen die we hebben. En wie de lusten heeft, moet ook de lasten dragen.’

Maar de mensen klagen terecht over lawaai.

‘De nachtvluchten blijven, heeft de regering beslist, al komen er niet meer dan 16.000 per jaar, waarvan maximaal eenderde opstijgende vliegtuigen. Ik zou het liefst vijf stille nachten per week aanbieden aan omwonenden, maar dat lukt niet. Ze zullen het met stille weekends moeten stellen. Ik heb aan de luchtverkeersleiders de opdracht gegeven dat de natuur beslist. De veiligheid is het belangrijkste en het is het veiligste om tegen de wind te landen of op te stijgen. Laat ons die normen gebruiken, daarover kunnen we niet discussiëren.’

Er komt dus geen spreidingsplan?

‘Het spreidingsplan komt pas op de tweede plaats. Maar om de lawaaihinder te beperken, heb ik met de luchtvaartmaatschappijen afgesproken dat de lawaaierige toestellen uit de lucht moeten. Ze krijgen daar de tijd voor, want een vliegtuig staat niet zomaar in de supermarkt, maar we aanvaarden alleen nog vliegtuigen die niet te veel lawaai maken. Concreet mogen ze ‘s nachts een geluidsquotum van maximum 8 halen. Nu is dat nog 12.’


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Victor

Wat is "een geluidsquotum van maximum 8 halen. Nu is dat nog 12"

Zijn dat Lden?....das lekker rustig dan..:)

Nog een opvallend detail:
In Belgie hebben ze dus in het weekend GEEN nachtvluchten!

Stille vliegtuigen is een fabel...

Voor de rest is die Etienne zo pro vliegen als het maar kan..
Hij ligt vast niet snachts wakker....


Luchthaven in Zee is trouwens best goed idee!!

Geplaatst door V.O.S.

Ze zullen het met stille weekends moeten stellen.

He ! Schiphol-Nederland bv. ! Lezen jullie dit ook ?

Waar zijn onze stille weekends ?
Gestolen door de Schiphol-group ! Zoals elke dag en nacht wordt gestolen van de stilte waar wij ook recht op hebben !

Geplaatst door Els

Geachte Verkeer en Waterstaat,

In de hoop, dat een of ander iemand van het Ministerie dit toevallig leest en mee gedaan heeft aan de plannen destijds van de Polderbaan en de vliegroutes, wil ik graag het volgende meegeven:
Dag in dag uit vliegen vliegtuigen over een zogenaamd schaarsbevolkt gebied, tussen Castricum en Limmen. Die mogen de hele zooi over zich heen krijgen en geen dag rust meer kennen, behalve bij windkracht 10 uit het noorden. Maar wellicht heeft u wat over het hoofd gezien????Er is hier een cluster van 6 scholen, waaronder een scholengemeenschap van 2000 leerlingen. Elk kind heeft recht op de 3 R's en daar klopt in dit geval geen hout van. Er is geen Rust, er is geen Reinheid maar wèl regelmaat van fluitende, ronkenden gigantisch gillende vliegtuigen. Mijn poezen, L.R. Aalegeiz, kijken ook in doodsangst naar boven en rennen alle kanten op. Wat zal dat met kinderen en jonge mensen doen? Hier worden flagrante mensenrechten en zeker kinderrechten geschonden, dag in dag uit. En wat betreft een stil weekend om bij te tanken???Nóóóót van gehoord, sinds lange tijd!