Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Wijziging baanpreferentie Schiphol per 14 april

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 578 
|
 www.crosnet.nl 
Wijziging baanpreferentie Schiphol per 14 april

Persbericht van LVNL waarin wordt gemeld dat met ingang van 14 april a.s. het baangebruik op Schiphol wordt gewijzigd.

Vanaf die datum zal, wanneer de weersomstandigheden het toelaten, bij voorkeur worden gestart en geland in zuidelijke richting. Dit geldt zowel voor het baangebruik overdag als in de nacht.
Sinds 3 februari jl. heeft starten en landen in noordelijke richting de voorkeur.

Met de komende wijziging zal de Polderbaan, alleen of in combinatie met de Zwanenburgbaan, als het weer dat mogelijk maakt, als eerste worden gebruikt voor landingen vanuit het noorden in zuidelijke richting. De Kaagbaan en de Aalsmeerbaan worden vanaf 14 april a.s. bij voorkeur gebruikt voor startend verkeer in zuidwestelijke en zuidelijke richting.

Met deze wijziging van de zogenoemde preferentievolgorde wordt de verdeling van de geluidbelasting door het gebruiksjaar heen in balans gehouden. Zo moet worden voorkomen dat de wettelijk toegestane geluidbelasting in de handhavingspunten rond Schiphol, de zogenoemde grenswaarden, wordt overschreden.
Het lopende gebruiksjaar is begonnen op 1 november 2005 en eindigt op 31 oktober van dit jaar.

De preferentievolgorde wordt gepubliceerd op www.luchtverkeersleiding.nl.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

Spaarndam blij, wij bepaald niet.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Eerlijk gezegd ben ik wat blijer met het (vooral parallelle) landen dan met het starten. De hele dag (van 5 tot 1) dat gedreun van zelfs vliegtuigen op 5 a 6 km afstand is dodelijk vermoeiend. Maar het blijft een kat en hond verhaal 340 dagen per jaar.

Geplaatst door Kees uit Castricum

Wat maakt het uit, de wind bepaalt hoe er gestart of geland wordt.

Geplaatst door Gerard P uit Castricum

Als ik het goed begrijp dan is er wat betreft de Polderbaan in de achterliggende maanden veel gestart naar het noorden en weinig geland vanuit het noorden. Nu dat laatste heb ik niet zo ervaren. Er werd veel geland vanuit het noorden.
De nieuwe preferentie is landen vanuit het noorden. Dat wordt m.i. weer overwerk bij de CROS.
Wat heb je aan deze informatie? De hinder wordt niet minder, en daar gaat het toch alleen om? Zeker als het anders kan.

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Allemaal gescharrel in de marge: Er dient gewoon minder te worden gevlogen, of via zee
een "Lege" corridoor. Maar waar vindt je die? In ieder geval zoals het nu gaat die hele kustlijn belasten, waardoor duizende burgers gek worden van de herrie gaat niet aan. is nergens voor nodig.
Jan Griese

Geplaatst door Zandloper uit Randstadmetropool NV

Vlak de planologie niet uit (specialiteit van W. Derksen); de IJmond het afvoerputje van de Noordvleugel, ten noorden daarvan rustige rurale landgoederen voor de happy few, keurig door de gedeputeerden R.O. in Noord Holland in nauwe samenwerking met de vastgoedsector gepland. (Overigens maar een onderdeeltje in het masterplan.)

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Zandloper, Voorlopig wonen er ook nog duizende gewone mensen langs de kustlijn.Heilo, Bakkum, Castricum etc etc
De IJmond mag geen afvoerput worden, noch de omwonenden te Aalsmeer Uithoorn, die nu ook al ruim 30 % meer herre krijgen, dan ooit beloofd !
Ook Amstelveen-westwijk heeft het laatste jaar veel meer herrie.
Laat men eerst die 95 extra handhavingspunten maar installeren voor NU en dan de plannen voor de toekomst uit de kast halen: Zoals b.v. de Eerste Kamer al voorstelde: Het plan voor de Noordzee.
Jan Griese