Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wethouder: uitbreiding vliegveld biedt ook kansen

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 744 
|
 De Stentor 
Wethouder: uitbreiding vliegveld biedt ook kansen

HARDERWIJK - Het Harderwijkse restaurant De Haven was het strijdtoneel van een politiek café. De impact van de uitbreiding van Lelystad Airport op Harderwijk en Hierden stond er centraal.

En het was druk, want thema’s als geluidsoverlast in Hierden, mogelijke fileproblemen op de N302 en een mogelijk nieuw treinstation en transferium houden de Harderwijkse en Hierdense gemoederen al maanden bezig.

Het waren vooral de nadelen van een groter vliegveld die aan bod kwamen. Er werd flink gediscussieerd over de geluidsoverlast die het dorp Hierden gaat krijgen van overvliegende toestellen.

Volgens directeur Lex Oude Weerink van Lelystad Airport valt het allemaal wel mee voor de Hierdenaren. “Er zullen per dag maar een stuk of vijf vliegtuigen overvliegen, op een hoogte van een tot anderhalve kilometer. Daar heb je niet zo heel veel last van.”

Verschillende bezoekers van het politiek café vonden deze uitspraak onzin. Zo ook de actiegroep Herrie boven Hierden. Deze liet nogmaals het alternatieve vluchtplan zien, waarbij niet over Hierden wordt gevlogen. Dit plan wordt meegenomen in de definitieve besluitvorming over de nieuwe vliegroutes.

Maar niet alleen de lasten van de uitbreiding werden uitgelicht, ook de economische voordelen werden besproken. Zo denkt de Kamer van Koophandel dat er ongeveer vijf tot twaalfduizend arbeidsplaatsen bij komen in de regio. “Een spin-off voor Harderwijk zit daar ook bij”, aldus Ernst Geel van de Kamer van Koophandel: “Bedrijven kunnen dankbaar gebruikmaken van het vliegveld, en dat moeten ze doen.” De Harderwijkse wethouder Rob Daamen (Verkeer en Vervoer) beaamt dat: “Het vliegveld biedt ook veel kansen.”

Een ander belangrijk thema van de avond was de mobiliteit op de Harderwijkse wegen en het spoor. Vanwege verwachte toenemende drukte op de wegen richting het vliegveld zal het op de N302 ook drukker worden. “De N302 is in de plannen opgenomen en zal bij de kruispunten bij De Harder en in het aquaduct breder worden. Deze weg is toekomstbestendig”, verklaarde wethouder Daamen. Echter, de doorstroming op Flevolands grondgebied baart de gemeente zorgen. Dit heeft echter niet de prioriteit van de Flevolandse Provinciale Staten. “Het probleem is niet alleen het verkeer rondom het vliegveld, maar ook een groeiend Almere en Lelystad”, aldus Flevolands statenlid André Rijsdorp.

Ook werd er gesproken over de mogelijkheid van een nieuw station in Harderwijk en meer treinen naar de Randstad. Hiervoor was Bert Kluin van de NS aanwezig in De Haven. Volgens Kluin is het niet mogelijk om Harderwijk de intercitystatus te geven. “Daarvoor zijn er nog tienduizend reizigers te weinig.”

Kluin keek vooral naar wat er wel mogelijk is voor Harderwijk. “De mogelijkheid is er om in Harderwijk vier keer per uur een trein naar de Randstad te laten vertrekken. Maar dit is lastig vanwege ruimtegebrek bij het huidige station. Daarom moet er gekeken worden naar een andere locatie voor een station.” Wethouder Daamen noemde in dit verband het onderzoek naar de locatie aan de Zandlaan als plek voor een mogelijk transferium en een groter station.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els

Beste mensen, in de buurt van Lelystad, waar een uitbreiding van het vliegveld dreigt! Laat je geen oor aannaaien!!!Wij, in de wijde omgeving van Schiphol (30-35 km.) weten maar al te goed, hoe men misleid wordt.
Geen normale nachten meer, nog meer vervuilde lucht, dan er al in de Ijmond en omgeving was, huilende kinderen 'snachts, GROTE problemen met de luchtwegen, hartkloppingen als je op een moment, dat je het niet kunt verwachten nl 'snachts, wakker gebulderd wordt en je het gevoel hebt in Afghanistan beland te zijn. Geen stilte meer kennen en af en toe wanhopig en ongelukkig zijn. Menigeen dacht ook, dat het alleszins mee zou vallen met de komst van de Polderbaan. Maar nee dus, het is echt vreselijk! En bovendien, denk aan uw kinderen, ze kunnen zich door zoveel herrie, niet goed concentreren op school, geloof mij, ik weet waar ik het over heb.

Geplaatst door Ton

Beste mensen in Hierden en Harderwijk en Lelystad en in die hele Flevopolder.
Heel egoïstisch gedacht denk ik "ja, dat zal fijn zijn als vliegveld Lelystad een deel van de vluchten van Schiphol zal overnemen".
Dat scheelt voor ons rondom Schiphol.
Dat is om verschillende redenen niet goed gedacht.
Cerfontaine heeft het over uitplaatsing van 10000 vluchten naar Lelystad per jaar. Dat is +/- 30 vluchten per dag.
Terwijl wij er hier +/- 1200 per dag hebben.
Op een hoogte van 500 mtr. tot ongeveer 1500 mtr. En dat geeft een enorme rotherrie. Vaak urenlang om de twee ( 2) minuten.
Die wethouder weet niet waar hij het over heeft. Maar ik denk gewoon dat ie liegt dat ie barst.
En over Kamers van Koophandel weten we hier ook wel het een en ander. De Kamer van Koophandel Amsterdam was en is nog steeds een enorme "pusher" van Schiphol.
En de ellendige gevolgen voor mens en milieu kennen we intussen maar al te goed.
Laat je niet gek maken met allerlei werkgelegenheid middels vliegen.
Er zijn best wel andere, fijnere werkgelegenheidsprojekten te bedenken.
Stop dáár maar alle energie ( en kapitaal) in.
Het lijkt me heerlijk om het hier wat stiller te hebben. Maar dan hebben we het wél over de druppel op de gloeiende plaat.
Bij jullie begin je van niets naar een heleboel. Lijkt me vreselijk.

Geplaatst door V.O.S.

Wellicht hoopt die wethouder op een baan bij de luchthaven indien hij politiek uitgerangeerd is. Verder liegt ie inderdaad dat ie barst! De Kolderbaan heeft deze regio enkel en alleen ellende opgeleverd!