Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Wetenschappers stellen handel in geluidsoverlast voor

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1038 
|
 knack.be 
Wetenschappers stellen handel in geluidsoverlast voor

Twee Belgische wetenschappers pleiten voor de oprichting van een markt voor “geluidsoverlast”, die gebruikt kan worden om de geluidsoverlast rond de luchthaven Brussels Airport te reguleren. Luchtvaartmaatschappijen zouden er geluidsemissies kunnen kopen en zo omwonenden kunnen vergoeden voor de geluidsoverlast van hun vliegtuigen. Dat schrijven Le Soir en La Libre Belgique dinsdag.

De wetenschappers Thierry Bréchet en Pierre Picard hebben hun studie gepubliceerd in Brussels Studies. De twee pleiten ook voor de oprichting van een onderneming die eigenaar wordt van de aangrenzende gronden rond de luchthaven Brussels Airport. (DWM)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Sour uit Leiden

Wel een aardig idee. Als je dat combineert met de vlaggenstok van Els, een peilstok met vlag, dan zie je meteen hoe de geluidsbelasting erbij staat. Er moet dan wel even een meetmethode ontwikkeld worden, waarmee dat gemeten kan worden. Eversijk zei in 2003 dat dat uiterst lastig zou zijn. Maar eens zien hoe die Belgen dat oplossen. Nederlanders zijn er blijkbaar niet toe in staat.
Els, misschien gaat straks toch de vlag volstok. Belgen zijn in ieder geval beschaafder.

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Ik kan niet beoordelen of Belgen beschaafder zijn, al heb ik vaak wel de indruk van meer gemoedelijkheid.

Maar voor de vlag volstok lijkt het me nog allerminst de tijd.
Al ca 20 jaar maak ik nu mee, dat men surogaatoplossingen aandraagt. Mooie vergezichten ,flitspalen,Geluidkastjes,pira-mides,etc etc. Inderdaad Eversdijk liet weten in2006 dat meten niet eenvoudig is, maar stelde ook: Nu verder ontwikkelen. Maar Verkeer en Waterstaat heeft geen haast,of beter : Doet niets. Hoe zou dat toch komen?

Geplaatst door Rose uit Randstad

Omdat meten WETEN is. Nu blijft er volop ruimte voor gemanipuleer en gedraai.

Geplaatst door W H uit castricum

Hoeveel is je dag- en nachtrust waard?

Geplaatst door Els uit Castricum

De gouden regel voor de opvoeding van onze kinderen: Reinheid, Rust en Regelmaat kunnen in grote gebieden van Nederland niet gehanteerd worden door het vliegverkeer!
Reinheid ontbreekt door de grote toename van fijnstof, waardoor er steeds meer kinderen in ons dorp longontsteking, ademhalingsmoeilijkheden en infecties aan de luchtwegen krijgen. Dat consultatiebureaus en artsen nog niet eens aan bel trekken, is me een raadsel.
Rust is ook ongekend geworden en alleen al in mijn wijk scheren er vaak elke minuut vliegtuigen over en dat over een zestal scholen met totaal duizenden leerlingen. Hoeveel scholen zullen dat er in totaal zijn?
Regelmaat. Ja, die is er, de regelmaat van elke minuur een vliegtuig. Arme kinderen, die de toekomst moeten gaan maken. Wat wordt jullie aangedaan?

Geplaatst door Ton uit NULL

De handel in CO2 emissies begint blijkbaar overal op gang te komen. De rijke landen (of bedrijven) kopen ze op om zelf nóg meer te kunnen uitstoten dan ze nu al doen.
Kwalijk natuurlijk, maar in ieder geval kost het de GEBRUIKER geld. ( En de ander die minder CO2 uitstoot ontvangtdat!)
Het klimaat dat van ons állemaal is, kan er wél bij varen.
In Nederland en ook elders beginnen we ook al maatregelen te treffen om de gebruiker te laten betalen voor de gereden autokilometers. (rekening-rijden)
Gelukkig maar. Goed voor het milieu, voor het klimaat en voor ons.
Wel, er zijn een heleboel mensen die niet of nauwelijks gebruik willen of zélfs niet kúnnen maken van het vliegen.
Maar ze betálen wel middels éxtra belastingen (2 miljard !) op inkomen en op allerlei andere zaken voor diegenen die belastingvrij en zo goedkoop mogelijk vliegen naar Barcelona, Londen, Berlijn, New York, enz., voor belachelijk lage prijzen in vergelijking met trein en bus.
Dat is al járen zo. En dus al járen onrechtvaardig, slecht voor het klimaat en slecht voor ons.
Dus:
Geef elke Nederlander, groot of klein, jong of oud, arm of rijk, enz., maar de mógelijkheid een X-aantal kilometers per jaar (10.000 ?) te vliegen. Dat kan digitaal héél eenvoudig geregeld worden.
En als je er géén gebruik van maakt of wíl maken of zélfs financieel geen gebruik van kán maken, dán kun je je éigen vliegkilometers verkopen aan iemand die dat wél meer en vaker wil.
DE GEBRUIKER BETAALT a.h.w. degene die niet of nauwelijks vliegt, maar wel alle herrie, stank en stof over zich heen krijgt.
Dat is rechtvaardiger en zal ook hopenlijk gaan schelen in het totaal aantal afgelegde vliegkilometers boven onze hoofden met al dat voortdurende lawaai en de andere kwalijke gevolgen die aan dat vliegen verbonden zijn.
Goed voor het klimaat. Goed voor ons.
Gewoon in Nederland mee beginnen voor iedereen met een Nederlands paspoort of identiteitskaart.