Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Wereldwijde waarschuwing na doorstart op Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 982 
|
 omroep brabant.nl 
Wereldwijde waarschuwing na doorstart op Eindhoven Airport

Auteur: Jan de Vries

EINDHOVEN - De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft wereldwijd een waarschuwing uitgestuurd nadat een vliegtuig een doorstart moest maken op Eindhoven Airport. Uit onderzoek van de raad is namelijk gebleken dat vliegtuigen die op de automatische piloot landen in noodsituaties terecht kunnen komen. Daardoor moeten ze een doorstart maken of ze kunnen zelfs uit de lucht vallen.
De toestellen kunnen onverwacht reageren op een signaal van de landingsbaan op de luchthaven. De problemen kwamen naar voren tijdens een onderzoek van de raad naar een landing op Eindhoven Airport. De bemanning van een 737 kreeg een automatisch alarm dat het vliegtuig zich in direct gevaar bevond. Ze maakten een doorstart en konden alsnog veilig landen.

Vliegtuig kan uit de lucht vallen
“Uit diverse voorvallen blijkt dat hierdoor het risico ontstaat dat het vliegtuig kort voor de landing onverwacht een hogere neusstand aanneemt en daardoor snelheid verliest. Piloten zijn dan genoodzaakt via een noodprocedure in te grijpen om te voorkomen dat het vliegtuig uit de lucht valt”, schrijft de onderzoeksraad.

Het gaat om problemen met het zogenoemde signaal Instrument Landings System (ILS) dat vliegtuigen bij de landing begeleidt. Alle grotere luchthavens in Nederland gebruiken de ILS-apparatuur waarmee de problemen zich kunnen voordoen, stelt de onderzoeksraad. Tijdens het onderzoek is een tweede, vergelijkbaar incident gemeld. Dat deed zich in 2011 voor op Schiphol. Ook op de Franse luchthaven Charles de Gaulle heeft zich in 2012 een soortgelijk incident voorgedaan.

Extra instructies
De OVV zegt het voorval in Eindhoven nog te onderzoeken, maar ‘de tussentijdse resultaten nopen de onderzoeksraad tot deze veiligheidswaarschuwing’. Luchtvaartmaatschappijen is ‘in overweging gegeven aanvullende instructies en procedures aan hun piloten te geven’. De OVV vraagt toezichthouders erop toe te zien dat de maatschappijen en luchtverkeersleidingsdiensten de maatregelen nemen om de risico’s te beheersen.


Reacties op dit bericht