Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Weer geen positief nieuws Lelystad-Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 583 
|
 dichtbij.nl Editie Almere 
Weer geen positief nieuws Lelystad-Airport

Door:  Johan Assmann, dichtbij-meeschrijver

ALMERE - Zijn de plannen, om van Lelystad-Airport een volwassen luchthaven te maken, gedoemd te mislukken?
Het gaat allemaal niet van een leien dakje. Landelijke media (NRC, De Telegraaf en Luchtvaartnieuws) meldden forse tegenvallers met betrekking tot interesse van luchtvaartmaatschappijen om naar en vanaf Lelystad-Airport te gaan vliegen. (Zoals ik al vele malen eerder heb geschreven). Corendon, ArkeFly, Easy Jet, Transavia, zij hebben stuk voor stuk moeite om hun operaties naar de Flevolandse luchthaven te verhuizen. Schiphol is voor een aantal vakantievervoerders een home-base waar de maatschappijen hun kantoren hebben staan en waar de vliegtuigen ook onderhoud kunnen krijgen in de beschikbare hangars. Wanneer zij moeten verhuizen naar Lelystad-Airport dan zullen zij geconfronteerd worden met veel vluchten zonder passagiers naar een onderhoudslocatie op Schiphol hetgeen een belasting betekent wat betreft brandstof, extra geluid rond Lelystad, Dronten, Zeewolde en Almere om nog maar te zwijgen van de dan noodzakelijke extra inpassingen van het luchtverkeer van en naar Schiphol.

Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Milieu geven toe dat er “een probleem” is en zij maken zich ernstige zorgen aangaande de wil van de genoemde maatschappijen om te verhuizen naar Flevoland. Wat de bouw en het operationeel inrichten van Lelystad-Airport gaat kosten bestaat flinke onzekerheid. Enkele media schrijven dat het 38 miljoen gaat kosten, anderen menen weer dat het rond de € 630 miljoen wordt. Zeker is dat het in ieder geval geen € 36 miljoen wordt. Denk maar eens aan alle aankomst- en vertrekhallen, de pieren waar de vliegtuigen geparkeerd staan en de zeer kostbare technische inrichting van een volwassen luchthaven. Er zal nog heel veel lucht over Lelystad drijven wil de eerste Boeing of Airbus de wielen op de landingsbaan zetten van de, toch al erg geplaagde, Lelystad-Airport.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Door de onrealistische expansiedrift van de Schipholgroup, krijg je dit soort aan onzekerheden die enkel tot doel hebben om de aandeelhouders te vrede te stellen.
De zogenaamde 'banenmotor van Nederland', zoals ze zich graag presenteert, begint op versleten tandwielen te draaien. En zoekt de ene na de andere idiote uitweg om toch vooral maar te kunnen uitbreiden, koste wat het kost.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@VOS: Volledig eens met u. Toevoeging: Ook MINDER vliegen. De CO-2 uitstoot moet beteugeld, evenals het ultra fijne stof !