Weblog Rik Rolleman: Schiphol groeit door in opgeworpen mist
Afgelopen week kon ik niet langer mijn frustratie over het landelijk Schiphol beleid binnen houden bij het bestuurlijk overleg met alle regiogemeenten en de provincie Noord Holland. Belangrijkste reden was dat er opnieuw een adviescommissie is benoemd die over de toekomst van Schiphol moet
adviseren. Ditmaal moet de commissie het Rijk adviseren over de zgn. ‘governance’ in het kader van de Structuurvisie Mainport Amsterdam, Schiphol en Haarlemmermeer (SMASH). Zij moet antwoord geven op de vraag welke nationale belangen het Rijk minimaal dient te waarborgen rond Schiphol en wat
de verantwoordelijkheid van het Rijk hierbij is. Ik hoop dat de commissie de superdividend (winst) uitkering van 1 miljard van Schiphol niet als nationaal belang ziet want dan wordt nationaal private winst behaald over de rug van de regio.
Een ander gremium dat zich bezighoudt met `Schipholzaken’ is de Alderstafel onder leiding van Hans Alders. In mei worden de afspraken van de Alderstafel geevalueerd. Ik maak mij grote zorgen over wat er terecht is gekomen van de afspraken die zijn gemaakt. In Aalsmeer lijkt geen enkele
hinderbeperkende maatregel te werken en zijn situaties van de individueel gedupeerden in onze gemeente niet opgelost. Daarnaast zijn de afspraken slechts geldig tot 2020 en wat gebeurt er daarna?
Een zaak is voor mij echter de afgelopen jaren wel duidelijk geworden: het Rijk richt zich alleen op de groei van Schiphol en trekt zich niets aan van de omgeving. Net zoals Schiphol zelf, die is meer bezig met deelnames in Latijns Amerika dan dat ze de moeite neemt om contacten te onderhouden
met de omliggende gemeenten. Om de groei te dienen worden commissies in het leven geroepen die alleen tot doel hebben een mist op te werpen van overlegstructuren, geluidsmeetsystemen en onderzoeken. Gewone inwoners zoals u en ik snappen door de technocratische termen LIB- lijnen,
kostencontouren, selectiviteit, preferente banenstelsels er niets meer van. Wel merken we dat we meer overlast hebben en dat de Aalsmeerbaan zich tot derde druk bezette baan ontwikkelt.
Het kabinet en Schiphol moet stoppen met onzinretoriek als de Dubbeldoelstelling; je kunt Schiphol niet laten groeien zonder dat de overlast toeneemt. Als regio zijn we niet tegen de groei van Schiphol binnen de afgesproken grenzen en weten wij hoe belangrijk Schiphol voor onze economie en
werkgelegenheid is. Wel willen wij dat we gecompenseerd worden voor de overlast die we ondervinden van de groei.
Als in onze gemeente een bedrijf wil groeien (neem bijvoorbeeld de Bloemenveiling wat ook een nationaal belang dient) dan nodigen ze de colleges van de betreffende gemeenten uit en bespreken ze de plannen die ze hebben. De gemeenten geven vervolgens aan onder welke voorwaarden ze kunnen
uitbreiden en schakelen de provincie in om goedkeuring voor de plannen te verkrijgen. Er vinden gesprekken met omwonenden plaats en er wordt serieus ingegaan op de klachten die ze ondervinden en er wordt creatief met omliggende bewoners en bedrijven naar oplossingen gezocht; het bedrijf is
tenslotte onderdeel van onze samenleving. Schiphol vindt dat niet nodig en loopt direct naar Den Haag. Deze stelt, om maar niet zelf te hoeven beslissen, commissies in om de mist op te werpen. Doel is vooral niet rechtstreeks in discussie gaan want dat kan de luchtvaartsector of Schiphol zelf wel eens geld gaan kosten.
Als portefeuillehouder accepteer ik deze houding niet langer en verlang ik dat wij als bestuurders maar vooral ook u als burgers serieus worden genomen en aan tafel worden uitgenodigd. Hierbij moet er echt geluisterd worden en niet verscholen worden achter opmerkingen dat een regeling daar
niet voor geschikt is, dat we al 20 jaar geleden gecompenseerd of geisoleerd zijn of dat we dat eerder hadden moeten aangeven. Als inwoners zijn wij opgegroeid met Schiphol en hebben we tot zekere hoogte leren leven met de lasten, sommigen stemmen bijvoorbeeld de vakanties af op het onderhoud
van de Kaagbaan omdat we weten dat de Aalsmeerbaan dan meer wordt ingezet. Ik vind dat Schiphol samen met ons oplossingen moet vinden voor het wonen en leven onder een aan- of uitvliegroute of de invulling van een sloopzone. Het zijn tenslotte ook voor een deel haar werknemers die onze
gemeenten wonen.
Rik Rolleman
Wethouder Aalsmeer
Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp
Interessant verhaal en duidelijke kritiek op de wethouder. Ik woon zelf in Hoofddorp (west) en u zou dus kunnen zeggen "bemoei je niet met onze politiek" maar ja, oost van Schiphol of west maakt weinig uit. Hier dreunen vanavond weer de starters van de Polderbaan. De uitvliegroute van de Kaagbaan loopt hier tegenwoordig overheen terwijl het gaat om nieuwbouwwijken, de uitvliegers van de Zwanenburgbaan naar het Zuiden komen hier over, de stijgers van de Buitenveldertbaan naar het westen pikken ons nog even mee en sinds zaterdag weet heel Hoofddorp dat bij oostenwind we kennelijk 300 meter onder het landend vliegverkeer voor de Buitenveldert wonen. En, eerlijk is eerlijk, ofschoon in Haarlemmermeer het tegendeel wordt beweerd heb ik niet de indruk dat de gemeente veel oog en oor heeft voor de hinder doch zich vooral profileert als Schipholgemeente. Van die profilering is helaas ook Aalsmeer slachtoffer. En dat is misschien nog wel erger dan dat alleen je eigen inwoners geslachtofferd worden.