Platform Vlieghinder Kennemerland
 

We vliegen liever via Eindhoven dan Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 996 
|
 www.ad.nl 
We vliegen liever via Eindhoven dan Schiphol

Reizigers kiezen steeds vaker voor gemakkelijk te bereiken regionale luchthavens. Zo groeit Eindhoven Airport als kool. En het zijn niet alleen toeristen die met prijsvechters naar de zon vliegen. Een kwart van de passagiers zijn zakelijke reizigers.
Kleinere vliegvelden zijn vaak dichterbij, het parkeren is goedkoper en je kunt naar heel veel bestemmingen toe. Vliegvelden in de regio zijn geliefd bij vakantiegangers, zo blijkt uit boekingen van Cheaptickets.nl. Vorig jaar steeg het aantal boekingen van een regionale luchthaven met 43 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het ticketbedrijf, dat claimt online marktleider te zijn, verkoopt jaarlijks circa 450.000 vliegtickets.

Goedkoper parkeren
Het begint al met het parkeren. Iemand die in juli 3 dagen op de goedkoopste manier wil parkeren op Schiphol, is 37,50 euro kwijt. Voor 8 dagen betaalt de reiziger 49,50 en voor 15 dagen 89,50 euro. In Eindhoven is hij veel goedkoper uit en betaalt hij respectievelijk: 20, 40 en 75 euro.

Eindhoven profiteert van de voordelen van de compacte luchthaven. Het aantal passagiers nam een enorme vlucht: in 2009 waren er nog bijna 1,7 miljoen passagiers, vorig jaar bijna 3,4 miljoen. Het werkte als een vliegwiel: meer mensen ontdekten Eindhoven en Transavia en Ryanair breidden daarom het aantal vluchten snel uit.

De bestemmingen - allemaal in Europa - lopen uiteen van Stockholm en Gdansk tot Belgrado en Berlijn, maar het gros ligt in Spanje en Italië.

Tweede economie
Algemeen directeur Joost Meijs is trots op de groeicijfers. ‘In 2020 hebben we hier in Eindhoven 43.000 vluchten en 5,5 miljoen passagiers. We zijn hier in Zuidoost-Nederland de tweede economie van Nederland. Een kwart van de huidige passagiers zijn zakelijke reizigers, en een derde van de passagiers zijn buitenlanders.’

Een stukje Schiphol in Brabant, daar lijkt Eindhoven Airport nog het meest op. De bebording is identiek aan Schiphol en dat is niet zo vreemd. De nationale luchthaven heeft 51 procent van de aandelen en de overige zijn in handen van de gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant.

‘De ticketprijs is een factor om voor Eindhoven te kiezen, maar ook dat we zoveel bestemmingen hebben. Onze Nederlandse passagiers komen uit heel het land en niet alleen uit de regio,’ zegt Meijs.

Groeimogelijkheden
‘Wij geloven er als geen ander in om regionaal te vliegen,’ zegt Maureen Sluiter van Transavia. ‘Voor de reiziger is het gemakkelijk en comfortabel om vanuit een kleiner vliegveld te vliegen. Het is vaak dichterbij huis, je kunt dichterbij parkeren, het inchecken en naar de terminal gaan verloopt sneller.’

‘Bovendien liggen daar de groeimogelijkheden voor Transavia. In Eindhoven zijn we vorig jaar met 18 procent gegroeid. In Rotterdam zijn er minder mogelijkheden. Lelystad kan ook veel perspectief bieden, als er tenminste een goede infrastructuur komt en de tarieven aantrekkelijk zullen zijn.’
Lees verder…

Bekijk bericht op "www.ad.nl"

Reacties op dit bericht