Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Waterbouwprijs 2007 voor ‘Schiphol in zee’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 830 
|
 Wageningen UR 
Waterbouwprijs 2007 voor ‘Schiphol in zee’

Studenten Civiele Techniek Peter van Leuteren, Timon Pekkeriet en Rob Ligtenberg mogen zich winnaar noemen van de Waterbouwprijs 2007. Hun afstudeerproject ‘Schiphol in zee’ scoorde op alle juryaspecten hoog: innovativiteit, praktische toepasbaarheid en multidisciplinaire benadering.

De Vereniging van Waterbouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken (VBKO) reikt de Waterbouwprijs jaarlijks uit aan afstudeerders in Nederland en Vlaanderen die een bijzondere prestatie leveren op waterbouwkundig gebied.

De toekomst van Schiphol ligt in de Noordzee, aldus de drie. Niet zoals vaker geopperd door een complete verplaatsing van Schiphol (te duur en grote economische nadelen), wel door capaciteitsvergroting via een kunstmatig eiland in zee: Nieuw Holland. Met om te beginnen één start- en landingsbaan en uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst.

45 minuten
Een snelle treinverbinding zorgt dat passagiers in 45 minuten in het vliegtuig zitten, vanaf de incheck bij de terminal op Schiphol. Nieuw Holland zou in 2020 zo’n vijfde deel kunnen verwerken van het geschatte aantal vliegbewegingen en passagiers van Schiphol. De beste plek ligt op 23 kilometer uit de kust, op 44 kilometer van hartje Schiphol, zo bepaalden de studenten.

En de aanleg blijkt helemaal niet zo duur. Eén vierkante meter opspuiten kost evenveel als een vierkante meter grond op een Vinex-locatie. De aanleg van eiland en treinverbinding samen, exclusief luchthavenfaciliteiten, komt op circa 3 miljard euro, zo berekenden de studenten.

Betaalbare oplossing
Peter, Timon en Rob zien in Nieuw Holland een realistische, betaalbare oplossing voor het komende capaciteitsprobleem van Schiphol, waarmee ook de overlast voor de Randstad afneemt. Eiland en treinverbinding kunnen er in zes jaar liggen. Het zou de mooiste beloning zijn die de drie zich maar kunnen wensen.

Eerder al eindigden de drie studenten Civiele Techniek als tweede bij de Saxionprijs 2007 voor de beste afstudeerder(s) van Saxion Enschede.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit NULL

Als ze dan ook de tax free winkeltjes in de noordzeeshuttle onderbrengen, dan is het netto resultaat in tijdswinst mogelijk groter dan de de tijd die het nu kost om via de taxitijd naar en de wachtrij voor de Polderbaan uiteindelijk het luchtruim te kiezen.