Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Wartaal op inspraaksite Schiphol

 |
 Geplaatst door: Kees-W 
 |
 Bekeken: 527 
|
 Parool 
Wartaal op inspraaksite Schiphol Download het gehele artikel 'Wartaal op inspraaksite Schiphol'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

is dit een 1 april mop??


Geplaatst door Ann uit NULL

Het genoemde advies is in technisch jargon, en voor velen inderdaad abracadabra. Een poging tot uitleg:
"Zo snel mogelijk op alle banen de outer marker op 4000 ft brengen."

"Zo snel mogelijk": zo snel mogelijk de procedures veranderen
"op alle banen": dus de procedures op alle banen
"de outer marker": een punt in het verlengde van de landingsbaan, waar de vliegtuigen recht voor de baan komen om zich klaar te maken voor de landing.
"op 4000 ft brengen": in de luchtvaart wordt de hoogte bepaald in voeten (=30 centimeter of 0,3 meter), dus 4000 ft = 1200 meter hoogte. Momenteel vliegen vliegtuigen lager dan 4000 voet, namelijk op 3000 of 2000 voet, op het moment dat ze recht voor de baan moeten zitten.

Het advies houdt dus in dat er hoger gevlogen moet worden, voor men het laatste stuk voor de landing inzet. Nu vliegen ze een aardig lang stuk op bijvoorbeeld 900 meter hoogte, en dat zou dan 1200 meter moeten worden. Hoger vliegen levert op de grond minder geluid op.