Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wanneer gaat Camiel Eurlings nu eens het Nederlandse belang in KLM verdedigen?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 737 
|
 925.nl 
Wanneer gaat Camiel Eurlings nu eens het Nederlandse belang in KLM verdedigen?

KLM gaat de komende twee jaar 1300 mensen op straat zetten, omdat Air France rode cijfers schrijft. En wat doet Camiel Eurlings?

Kortgeleden sprak 925 met een kuchende regenjas die nogal wat kennis had van de situatie bij Air France-KLM. Kort en goed: het gaat momenteel niet vreselijk slecht. De omzet en winst groeiden in het derde kwartaal. Maar de cargodivisie liep door de kwakkelende economie een stuk minder. Om uit de rode cijfers te blijven, moet er gesneden worden.

Lees meer…

De regenjas
So far so good, niets nieuws. Echter, de bron vertelde ons ook dat cargo op een nogal eigenaardige manier wordt afgehandeld. De vracht die in Nederland wordt aangeboden, gaat eerst naar Air France. Als de Fransen volzitten, is pas de KLM aan de beurt. En als zelfs KLM geen ruimte meer heeft, vraagt de directie Martinair om de kisten met kisten vol te stouwen. Vandaar dat Martinair meer dood dan levend is.

Het is volstrekt logisch dat KLM’s cargodivisie (hallo, directeur Camiel) het enige KLM-onderdeel is, dat het minder doet. Air France kaapt de vracht weg. Corporate policy, zullen we maar zeggen. Bedankt, Air France.

Maar mede doordat de cargodivisie onderpresteert, moet er hard gesneden worden. Het frappante is nu dat er bij Air France en KLM bezuinigd gaat worden naar rato van grootte binnen de holding Air France-KLM. Dus KLM neemt een naar grootte evenredig deel van de bezuiningingen voor zijn rekening, te weten 1,1 miljard euro. En dat terwijl het de slecht presterende cargodivisie aan Air France te danken heeft. KLM moet bloeden voor de Fransen, zo onthulde onze bron.

Us Camielke
En wat doet Camiel Eurlings, directeur van de cargodivisie van KLM? Nou, niet bijzonder veel. Hij kijkt toe hoe Air France KLM leegzuigt. Wel opvallend voor een man die na zijn tijd in de politiek zei ‘vol overtuiging’ te hebben gekozen voor een baan bij KLM, ‘onze nationale trots’.

Laten we dat eens vergelijken met de Fransen, die hun grote bedrijven als leeuwen verdedigen. Toegegeven, niet altijd terecht, maar Danone wandelde Nederland binnen om Numico te kopen en de Fransen kregen nog net geen douceurtje toe. Als wij hetzelfde zouden proberen met Danone, staat de Franse president op zijn achterste benen. Feit.

Wij Nederlanders kennen helemaal geen nationale trots, Camiel Eurlings bevestigt dat eens te meer.

Willem Jan Hilderink


Reacties op dit bericht