Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wachten op ramp bij Schiphol als ganzen blijven

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 614 
|
 z24.nl 
Wachten op ramp bij Schiphol als ganzen blijven

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) maakt zich zorgen om de aanhoudende overlast die ganzen veroorzaken op Schiphol. “De dieren laten zich nauwelijks verjagen. Het wachten is op een ramp als ze niet afdoende worden bestreden”, zegt VNV-voorzitter Steven Verhagen woensdag in De Telegraaf. Nederland begon vorig jaar met een deel van de ganzenpopulatie te vangen en te vergassen, maar dit is gestaakt omdat voor deze methode alsnog Europese toestemming moet worden verkregen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) heeft de Tweede Kamer dinsdag laten weten dat het vergassen van ganzen voorlopig niet meer toegepast kan worden vanwege de EU-regelgeving. Zij verwacht eind 2014 hiervoor toestemming te krijgen uit Brussel. Volgens Fauna Beheer Eenheid Noord-Holland zijn vorig jaar rondom Schiphol 5000 ganzen gedood door afschot en 10.000 door vergassing, wat toen nog mocht. De enige toegestane manier om het aantal ganzen te verminderen is op dit moment het afschieten en uitgerekend daar gaf de provincie Noord-Holland dit jaar een maand te laat toestemming voor. Convenant Twee jaar geleden sloten VNV, Schiphol en overheidslichamen een convenant met enkele natuurorganisaties over het beperken van de overlast van vogels rond de luchthaven. “Een botsing tussen een vogel en een vliegtuig komt regelmatig voor, met name in de start-en landingsfase”, staat in de nota van toelichting bij het convenant uit 2012. “Rond Schiphol is het aantal botsingen de afgelopen jaren gestegen van 4,2 tot ruim zeven per 10.000 vluchten. Dit brengt grote risico’s voor de veiligheid van passagiers en bemanning en hoge kosten voor de luchtvaartmaatschappijen met zich mee.” Een vliegtuig kan normaal gestoten wel tegen een forse klap, motoren worden gebouwd om te kunnen blijven draaien na impact met een vogel tot anderhalve kilo. De meeste vogels zijn veel lichter, maar ganzen juist niet. De gans is een veel voorkomende vogel in Nederland en volwassen exemplaren wegen vaak meer dan anderhalve kilo. Bovendien vliegen ze meestal in groepen. Motoruitval “Zware vogels die zwermen vormen zoals ganzen staan aan de top qua bedreiging. De botsing tussen een groep ganzen en een vliegtuig van Royal Air Maroc op 6 juni 2010 leidde tot motoruitval en forse problemen om het toestel veilig aan de grond te krijgen”, staat in het convenant. De partijen kwamen toen overeen dat er “een combinatie van verschillende maatregelen” zou worden genomen tegen de ganzen, “waaronder vang-en dodingsacties”. Maar volgens de VNV gebeurt er te weinig. Verhagen in De Telegraaf woensdag: “We dringen al jaren aan op zwaardere maatregelen, maar die lijken tot nu toe veel te weinig resultaat op te leveren. Het is zeer onverstandig als het milieu de vliegveiligheid gaat overheersen.” Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.
De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) maakt zich zorgen om de aanhoudende overlast die ganzen veroorzaken op Schiphol.


“De dieren laten zich nauwelijks verjagen. Het wachten is op een ramp als ze niet afdoende worden bestreden”, zegt VNV-voorzitter Steven Verhagen woensdag in De Telegraaf.
Nederland begon vorig jaar met een deel van de ganzenpopulatie te vangen en te vergassen, maar dit is gestaakt omdat voor deze methode alsnog Europese toestemming moet worden verkregen.
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) heeft de Tweede Kamer dinsdag laten weten dat het vergassen van ganzen voorlopig niet meer toegepast kan worden vanwege de EU-regelgeving. Zij verwacht eind 2014 hiervoor toestemming te krijgen uit Brussel.
Volgens Fauna Beheer Eenheid Noord-Holland zijn vorig jaar rondom Schiphol 5000 ganzen gedood door afschot en 10.000 door vergassing, wat toen nog mocht. De enige toegestane manier om het aantal ganzen te verminderen is op dit moment het afschieten en uitgerekend daar gaf de provincie Noord-Holland dit jaar een maand te laat toestemming voor.

Convenant
Twee jaar geleden sloten VNV, Schiphol en overheidslichamen een convenant met enkele natuurorganisaties over het beperken van de overlast van vogels rond de luchthaven.
“Een botsing tussen een vogel en een vliegtuig komt regelmatig voor, met name in de start-en landingsfase”, staat in de nota van toelichting bij het convenant uit 2012. “Rond Schiphol is het aantal botsingen de afgelopen jaren gestegen van 4,2 tot ruim zeven per 10.000 vluchten. Dit brengt grote risico’s voor de veiligheid van passagiers en bemanning en hoge kosten voor de luchtvaartmaatschappijen met zich mee.”
Een vliegtuig kan normaal gestoten wel tegen een forse klap, motoren worden gebouwd om te kunnen blijven draaien na impact met een vogel tot anderhalve kilo. De meeste vogels zijn veel lichter, maar ganzen juist niet. De gans is een veel voorkomende vogel in Nederland en volwassen exemplaren wegen vaak meer dan anderhalve kilo. Bovendien vliegen ze meestal in groepen.

Motoruitval
“Zware vogels die zwermen vormen zoals ganzen staan aan de top qua bedreiging. De botsing tussen een groep ganzen en een vliegtuig van Royal Air Maroc op 6 juni 2010 leidde tot motoruitval en forse problemen om het toestel veilig aan de grond te krijgen”, staat in het convenant.
De partijen kwamen toen overeen dat er “een combinatie van verschillende maatregelen” zou worden genomen tegen de ganzen, “waaronder vang-en dodingsacties”. Maar volgens de VNV gebeurt er te weinig. Verhagen in De Telegraaf woensdag: “We dringen al jaren aan op zwaardere maatregelen, maar die lijken tot nu toe veel te weinig resultaat op te leveren. Het is zeer onverstandig als het milieu de vliegveiligheid gaat overheersen.”


Reacties op dit bericht