Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Waarom de Europese luchtvaart faillissement na faillissement wacht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 516 
|
 express.nl 
Waarom de Europese luchtvaart faillissement na faillissement wacht

De grote Europese luchtvaartmaatschappijen verteren de crisis veel slechter dan budgetvliegers. Ryanair is de grootste budget luchtvaartmaatschappij van Europa. Eerder deze maand werd de winstverwachting opgekrikt van 440 naar 480 miljoen euro. Lufthansa, de grootste traditionele luchtvaartmaatschappij, gaf in september 2011 juist een winstwaarschuwing af.
Air France-KLM, de nummer twee van Europa, verwacht dat over 2011 een operationeel verlies is behaald. Ondertussen presenteert Ryanair plannen om uit te breiden in Hongarije, waar Malev onlangs zijn activiteiten moest staken en Spanje, waar Spanair failliet ging.
Geoff van Klaveren, analist bij Deutsche Bank, verklaart in de Financial Times dat de Europese luchtvaartmarkt te versnipperd is. Van de 40 grootste partijen op die markt, hebben er 21 een marktaandeel van minder dan 1%.
De vijf grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen - American Airlines, US Airlines, Delta, Southwest en United-Continental Airlines -  zijn samen goed voor 86% van de binnenlandse markt. De vijf grootste Europese luchtvaartmaatschappijen - Lufthansa, Ryanair, Air France-KLM, Easyjet en IAG - hebben binnen Europa samen een marktaandeel van amper 45%. Door die versnippering kunnen faillissementen en fusies niet uitblijven.
Volgens Van Klaveren kunnen onder de traditionele luchtvaartmaatschappijen enkel Lufthansa, Air France-KLM en IAG (British Airways/ Iberia) overleven omdat ze over een winstgevend langeafstandsnetwerk beschikken. De rest zal zich enkel kunnen redden door met een van die drie een samenwerkingsverband aan te gaan. Maar maatschappijen als Malev, die strategisch onbelangrijk zijn, zijn ten dode opgeschreven.


Reacties op dit bericht