Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Waalse vliegtaks gunstig voor Nederland?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1054 
|
 z24.nl 
Waalse vliegtaks gunstig voor Nederland?

Na Ryanair heeft nu ook een andere prijsvechter, Wizz Air, bezwaar aangetekend tegen de plannen van de Waalse regering om in 2014 een heffing in te voeren op Brussels South Charleroi Airport (BSCA). Wizz Air heeft vrijdag de Waalse regering opgeroepen af te zien van de belasting. Wizz Air vliegt vanaf Charleroi naar zeven bestemmingen. De Hongaarse prijsvechter waarschuwt dat uitbreiding van het routenetwerk in gevaar wordt gebracht na invoering van de geplande reistax van drie euro per passagier. Een woordvoerder van Wizz Air zei vrijdag: “Het onbegrijpelijk dat na soortgelijke experimenten in landen zoals Nederland of Ierland, de Waalse regering de passagiers wil opzadelen met een extra belasting. In plaats daarvan zou men hen eerder moeten bedanken voor de bloeiende economische activiteit, die al het passagiersverkeer met zich meebrengt voor de ​​regio. Het belasten van reizigers zal niet verhinderen dat mensen het vliegtuig nemen, maar het zal ertoe leiden dat reizigers en luchtvaartmaatschappijen voor andere luchthavens te kiezen.” Ryanair dreigt veel minder vluchten te zullen uitvoeren op de luchthaven van Charleroi als de Waalse regering de plannen doorzet voor het opleggen van een heffing per vliegticket van drie euro in 2014. De Ierse maatschappij dreigt zeventien procent van de vluchten te zullen schrappen op Brussels South Charleroi Airport (BSCA), zoals de luchthaven officieel heet.
De plannen van de Waalse regering om een vliegtaks in te voeren zijn mogelijk gunstig voor de Nederlandse luchthavens in Maastricht en Eindhoven.

De luchtvaartmaatschappijen Ryanair en Wizz Air hebben bezwaar aangetekend tegen de plannen van de Waalse regering om in 2014 een heffing in te voeren op de luchthaven van Charleroi.

Wizz Air vliegt vanaf Charleroi naar zeven bestemmingen. De Hongaarse prijsvechter waarschuwt dat uitbreiding van het routenetwerk in gevaar wordt gebracht na invoering van de geplande reistaks van drie euro per passagier.

Uitwijken naar andere vliegvelden
Een woordvoerder van Wizz Air zei vrijdag: “Het onbegrijpelijk dat na soortgelijke experimenten in landen zoals Nederland of Ierland, de Waalse regering de passagiers wil opzadelen met een extra belasting. In plaats daarvan zou men hen eerder moeten bedanken voor de bloeiende economische activiteit, die al het passagiersverkeer met zich meebrengt voor de ​​regio.”

“Het belasten van reizigers zal niet verhinderen dat mensen het vliegtuig nemen, maar het zal ertoe leiden dat reizigers en luchtvaartmaatschappijen voor andere luchthavens te kiezen”, aldus de woordvoerder.

Meer vluchten vanuit Nederland
Ryanair dreigt veel minder vluchten te zullen uitvoeren op de luchthaven van Charleroi als de Waalse regering de plannen doorzet. De Ierse maatschappij dreigt 17 procent van de vluchten te zullen schrappen op Brussels South Charleroi Airport (BSCA), zoals de luchthaven officieel heet.

Eerder schrapte Ryanair al vluchten op het Duitse vliegveld Weeze toen de Duitse regering begin 2011 een vliegtaks instelde. De prijsvechter besloot daarop meer vluchten uit te voeren vanuit Nederland, waar de vliegtaks per 1 juli 2009 is afgeschaft. Onder meer de vliegvelden van Maastricht en Eindhoven profiteerden daarvan.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Het argument om in NL de vliegtax af te schaffen was de oneerlijke concurentiepositie tov de landen om ons heen waar dit op dat moment niet was ingevoerd. Dit argument gaat nu niet meer op en als je uitgaat van de vervuiler betaalt en je moet nog wat gaten vullen in je begroting, regering, hier ligt een kans. En vergeet daarbij niet de btw op vliegtickets en de eco tax en btw op kerosine.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

In Nederland krijgen ze subsidie.......
Betaalt de burger om in de herrie en vervuiling te zitten........ de vliegtaks wordt indirect geheven uit verkapte belastingen........betaalt door de burgers.
Worden klachten over de sector als niet ter zake doende in de prullenbak gegooid.........
Wordt de sector als een koning behandeld en de omwonenden van een vliegveld als parasieten.........

Dus wat houdt Wizz Air tegen om zich bij de club van lawaaimakers / vervuilers te voegen in Nederland?