Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

WIJZIGING BAANPREFERENTIE SCHIPHOL PER 3 FEBRUARI

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 422 
|
 Luchtverkeersleiding 
WIJZIGING BAANPREFERENTIE SCHIPHOL PER 3 FEBRUARI

Met ingang van 3 februari a.s. wordt het baangebruik op Schiphol gewijzigd. Vanaf die datum zal, indien de weersomstandigheden het toelaten, bij voorkeur gestart en geland worden in noordelijke richting. Dit geldt zowel voor het baangebruik overdag als tijdens de nacht.
Sinds 9 september van het vorig jaar heeft starten en landen in zuidelijke richting de eerste voorkeur.
Met de komende wijziging zal de Polderbaan, alleen of in combinatie met de Zwanenburgbaan, als het weer het mogelijk maakt als eerste worden gebruikt als startbaan in noordelijke richting.
De Kaagbaan en de Aalsmeerbaan worden dan bij voorkeur weer gebruikt voor landend verkeer vanuit het zuiden.

Met deze wijziging van de zogenoemde preferentievolgorde wordt de verdeling van de geluidbelasting door het gebruiksjaar heen in balans gehouden. Zo moet worden voorkomen dat de toegestane geluidbelasting in de handhavingspunten rond Schiphol, de zogenoemde grenswaarden, wordt overschreden.
Het lopende gebruiksjaar is begonnen op 1 november 2005 en eindigt op 31 oktober van dit jaar.

De preferentievolgorde wordt gepubliceerd op de website www.luchtverkeersleiding.nl.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo

Hee,
alweer zo'n standaard dienstmededeling van de luchtverkeersleiding zonder inhoud.
DE WIND bepaalt de richting, niet de luchtverkeersleiding.
Of denkt de luchtverkeersleiding dat ze "god" is (mea culpa, mea culpa) en de windrichting kan beinvloeden.

Geplaatst door Gerard

Als dit waar is, dan wordt het superrustig in Castricum. En van die handhavingspunten begrijop ik helmaakl niet, want voor alle punten van de Polderbaan zaten ze vorig jaar ze nog vér van de limiet af.

Geplaatst door Willem

Raar bericht. Er wordt altijd (zo'n 320 dagen per jaar) gestart of geland in noordelijke richting. Daar hebben ze de Polderbaan voor neergelegd dacht ik.

Geplaatst door Willem

Ik begrijp 'm al. Slecht geslapen...

Geplaatst door AN

Leo,

LVNL beweert dat ze in 20% van de gevallen zelf kan bepalen hoe er gestart/geland wordt. Dit is onafhankelijk van de wind(richting).
Zie bijvoorbeeld afgelopen dagen: wind uit de noordelijke kwadranten en toch starten op de Kaagbaan naar het zuid-westen.

Even concreet een (globale) berekening:
Stel dat over een tijdsperiode 100000 starts afgewikkeld moeten worden. Stel nu ook eens dat de windrichting 50-50 is, d.w.z. 50 % van de tijd moet er naar het noorden gestart worden en 50 % naar het zuiden.


Van de 100000 starts worden er dus 40000 richting zuid afgehandeld, en 40000 richting noord. De overige 20000 (20%) zijn vrij in te vullen.
Vanaf 3 februari worden deze 20000 richting noord gestuurd, oftewel eindresultaat is dat er 40000 vluchten naar zuid en 60000 vluchten naar noord vetrekken.

Als je dus last hebt van startende vliegtuigen naar het noorden (Spaarndam bijvoorbeeld) wordt je met een noordelijke preferentie theoretisch geconfronteerd met 50 % extra herrie.

Het bovenstaande verhaal geldt 1 op 1 voor de landingen.
Als je last hebt van landende vliegtuigen uit het noorden (Castricum) bepaart de noordelijke preferentie je 33% landende vliegtuigen.

Let wel: ik weet dat de heersende wind in Nederland zuid-west is, dus cijfers zullen ongetwijfeld anders liggen.
Ik wil alleen aangeven dat er wel degelijk consequenties aan de baanpreferentie zitten..

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Consequenties zijn er zeker AN.

Toen de baanpreferentie werd gewijzigd richting zuid kregen we nog steeds hordes startende kisten over ons heen.
Navraag bij de CROS leerde dat dat kwam door de wind van 5 knopen... (zie elders deze site).

Hoe het kan dat onze overheid heeft besloten dat ondanks het gebulder van tientallen kisten per uur wij geen recht op dubbelglas hebben is me een raadsel. Gezien de zogenaamde experimenten die gepleegd gaan worden ga ik geloof ik inmiddels mee met de gedachte om dan maar een corridor te scheppen. De onleefbaarheid is officieus maar geloof me, ik zie de komende maanden met grote vrezen tegemoet (nooit meer rust, geen langere slaap dan 1 uur, altijd herrie, buiten keiharde herrie, een overheid die stelt dat het tussen de oren zit, opzien om naar huis te gaan van je werk, etc.).

Het enige voordeel is dat je soms 5 minuten echte stilte hebt al er gestart wordt vanaf de Kolderbaan, bij landende kisten is er 18 uur per dag een constante dreun aanwezig.

Geplaatst door Willem

De situatie in Heemskerk zal ongeveer gelijk zijn aan die in Spaarndam al zal het wel minder zijn. Of de hele dag landende toestellen of periodes met startende met heel veel herrie. Zojuist gemeten: startend toestel 13.57 maakte net zoveel lawaai als een heimachine op 80 meter. Vandaag en morgen nog te zien: http://home.hccnet.nl/r2d2/fourier/2006020303.htm Middelste grafiek is decibel.