Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vrijstaat Schiphol - 10 mei 2009

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 831 
|
 Zembla 
Vrijstaat Schiphol - 10 mei 2009

Vindplaats: http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html

Schiphol groeit nog steeds door en de geluidsoverlast voor omwonenden neemt ook alleen maar toe. Volgens critici heeft de luchthaven de afgelopen jaren volledig haar eigen gang kunnen gaan en heeft de overheid daarop geen enkele greep gehad. ‘Schiphol is een schoolvoorbeeld van iets dat belangrijk is voor het land, maar waar buitengewoon amateuristisch mee wordt omgesprongen’, aldus professor G. Berkhout, emeritus hoogleraar aan de TU Delft. Hij en andere critici van het luchthavenbeleid komen aan het woord.

Verkeerd voorgelicht door Cerfontaine
De discussie over Schiphol is recentelijk weer opgelaaid, nadat scheidend directeur Gerlach Cerfontaine in een interview toegaf dat de inwoners van Spaarndam destijds verkeerd zijn voorgelicht over de geluidsoverlast. De opening van de Polderbaan in 2003 leidde tot veel vliegtuiglawaai in het dorp, tot woede van de bewoners. Nu zijn de bewoners opnieuw kwaad, omdat Cerfontaine openlijk toegeeft wat ze eigenlijk altijd al wisten: ze zijn bedonderd.

Niet lang na de commotie rond Cerfontaine’s uitspraken werden de Spaarndammers opgeschrikt door het ongeluk met een vliegtuig van Turkish Airlines, dat vlakbij hun dorp in het weiland neerstortte. Nu vragen ze zich ook af: hoe onveilig is het hier eigenlijk?

Juridische stappen
De inwoners van Spaarndam bezinnen zich op mogelijke juridische stappen tegen Cerfontaine of Schiphol. Verschillende bewoners hebben de afgelopen jaren de strijd echter al opgegeven en zijn verhuisd, moe van het lawaai, maar vooral ook moe van het eeuwige gevecht tegen Schiphol en een machtige overheid. ‘Je probeert het van je af te zetten, maar op een gegeven moment overheerst het zo verschrikkelijk dat je helemaal boos wordt’, aldus Trudi Coosemans, die naar Friesland is verhuisd.

Polderbaan wel nodig?
In ZEMBLA ook de vraag of die Polderbaan eigenlijk wel nodig was. Peter Poot, directeur van vastgoedontwikkelaar Chipshol vindt van niet. Zijn vader en oprichter van Chipshol Jan Poot betoogde in 1995 al dat de aanleg van een nieuwe landingsbaan helemaal niet nodig was, omdat andere grote luchthavens in Europa met minder banen meer passagiers verwerken. Omdat noch Schiphol, noch de politiek naar hem wilde luisteren, zette Jan Poot zijn argumentatie toen in een paginagrote advertentie in de Volkskrant. Dit was het begin van een tot op de dag van vandaag voortdurende ‘grondoorlog’ tussen Chipshol en de luchthaven.

Vastgoedoorlog
Chipshol is in de afgelopen jaren al verschillende keren door de rechter in het gelijk gesteld en haar standpunten werden onlangs ook onderschreven door de Commissie Vriesman, een commissie die door de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM was ingesteld om de vastgoedoorlog rond Schiphol te onderzoeken.

De commissie constateert dat Schiphol voor haar inkomsten inmiddels voor 77 procent afhankelijk is van vastgoedontwikkeling en de verhuur van kantoren en winkelruimtes en dat er van eerlijke concurrentie op dit gebied absoluut geen sprake is.

ZEMBLA: ‘Vrijstaat Schiphol’, zondag 10 mei 2009 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

Discussieer over dit onderwerp in het


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

De verantwoordelijken voor deze vorm van staatsterreur ontlopen geheidt de straf die ze eigenlijk verdienen. Zo gaat dat in politiek ziek Nederland. De burger is vogelvrij. De overheid, waar de Schipholgroup deel van uitmaakt, hebben alle troefkaarten in handen. Want niet alleen in Spaarndam wordt je gestoord van de herrie, het geldt een veel groter gebied: van Alkmaar tot aan Leiden is het normale leven verziekt door een overdreven hoeveelheid lawaai en vervuiling. En de overheid kijkt er naar en doet niet wat er van van haar verwacht mag worden, namelijk het beschermen van haar burgers. Nu heeft de Schipholgroup ook al haar tentakels uitgestoken richting de andere (regionale)luchthavens. Zo wordt Nederland verder onleefbaar gemaakt. De Polderbaan was en is helemaal niet nodig geweest. het is een overdreven project van een al even overdreven personage, namelijk ene Gerlach Cerfontaine. De grond (van de landingsbaan) kussend, toonde hij de minachting naar de omwonenden. Hij had beter zijn eigen kont kunnen kussen. En een al even slappe regering die er weer iedere keer instinkt..........Vliegtuig.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

'k Ben trots op Trudy en Anne-Gine. Berkhout is helder.

Nu nog die lapswansen in Den Haag die alleen maar kijken naar getallen zonder te verifiëren of die data ook klopt. Koppen hoeven er van mij niet te rollen (het mag wel!) als er maar zinniger wordt omgegaan met dit enorme ENORME probleem.

Ik wens eenieder tegen beter weten in een uitermate goede nachtrust.