Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vrijstaat Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 493 
|
 Elsevier 
Vrijstaat Schiphol

Uit: Elsevier Dagelijks Commentaar 18 Augustus 2003

Eerst een ‘rekenfoutje’, nu weer een weggemoffeld plan voor een nieuwe taxibaan. De luchthaven begint de schijn tegen te krijgen

Door Martin de Jong

In de luchtvaartwereld staan zorgvuldigheid en duidelijke procedures hoog aangeschreven. Behalve als het gaat om de informatievoorziening aan de overheid, zo lijkt het. Enkele weken geleden was er een beschamende ‘rekenfout’, waardoor het aantal mogelijke starts op de nieuwe Polderbaan veel te hoog was geschat. Nu blijkt er in de nieuwe luchtvaartwet in vage bewoordingen een nieuwe taxibaan te zijn opgenomen, zonder dat de Kamer daarvoor toestemming heeft gegeven, zo ontdekte het wakkere D66-kamerlid Boris van der Ham.

Het gevolg van zowel de ‘rekenfout’ als de nieuwe taxibaan is dat de Zwanenburgbaan - de baan die voor de meeste geluidsoverlast zorgt - aanzienlijk intensiever zal worden benut, waardoor de luchthaven de wettelijke geluidsnormen mogelijk opnieuw zal overschrijden. Of het welbewuste misleiding is, valt moeilijk te bewijzen, maar de luchthaven krijgt zo langzamerhand de schijn tegen. Maximaal gebruik van de Zwanenburgbaan is aantrekkelijk voor Schiphol, omdat die dichtbij de luchthaven ligt en dus kostbare taxi-tijd bespaart.

De groei van het luchtverkeer wordt voor een groot deel veroorzaakt door overstappende passagiers, die Nederland noch als vertrekpunt, noch als eindbestemming hebben. Ook al profiteert de Nederlandse economie daarvan relatief weinig, voor zowel de luchthaven als haar ‘home carrier’ KLM is uitbreiding van het overstapnetwerk een voorwaarde om grote speler te blijven in de harde luchtvaartsector.

Schiphol is groter dan de omvang van Nederland rechtvaardigt, daarvoor heeft de politiek gekozen. Maar dat mag niet betekenen dat de luchthaven zich gedraagt als een ‘vrijstaat’ door steeds weer de grenzen op te rekken, al dan niet bewust geforceerd door ‘misverstanden’. De samenleving heeft recht op deugdelijke en heldere gegevens van Schiphol. Omwonenden hebben recht op handhaving van de geluidsnormen.


Reacties op dit bericht