Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vrees voor chaos op Schiphol

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 902 
|
 Provinciale Zeeuwse Courant Noordhollands Dagblad 
Vrees voor chaos op Schiphol

DEN HAAG - Luchtreizigers stranden straks op Schiphol als de geluidsnormen zijn ‘volgevlogen’.
 
Dat vreest een deel van de Tweede Kamer. De Buitenveldertbaan mag later dit jaar minder vaak of zelfs helemaal niet meer worden gebruikt. Minister Eurlings van Verkeer zegt dat hij de normen zal handhaven, maar hoopt dat Schiphol het op tijd met de regio eens wordt over een oplossing.

De VVD vroeg Eurlings gisteren garanties dat er geen reizigers op veldbedden terechtkomen in de terminal, maar die wilde de CDA-minister niet geven. “Ik wil waken voor het beeld dat de grenswaarden niks voorstellen.” In een brief wijst hij erop dat Schiphol ‘vergaande capaciteitsreducerende maatregelen’ moet nemen om binnen de huidige grenswaarden te blijven. De luchthaven overschreed vorig jaar de normen op drie ‘geluidshandhavingspunten’ bij de Buitenveldertbaan en vreest dat dit opnieuw gebeurt. De Inspectie Verkeer en Waterstaat kan dan een boete opleggen of de baan sluiten.

Het CDA maakt zich ook zorgen over het spookbeeld van een gesloten luchthaven. CDA-Kamerlid Haverkamp stelde voor de grenswaarden van de bewuste handhavingspunten te verhogen, op voorwaarde dat Schiphol niet verder groeit dan de maximaal 500.000 vluchten per jaar, die bewonersorganisaties aanvaardbaar vinden. Schiphol wil grotere versoepeling om naar 600.000 vluchten te kunnen groeien.

Eurlings wil wachten op de uitkomst van onderhandelingen tussen bewoners, de regio en de luchtvaartbranche onder leiding van de Groningse commissaris van de koningin Alders. De bedoeling is dat zij een convenant sluiten over hinderbeperking en groeiruimte, waarbij handhavingspunten mogelijk ook tijdelijk worden versoepeld. De meeste fracties konden zich vinden in deze aanpak.

Download het gehele artikel 'Vrees voor chaos op Schiphol'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit NULL

Dat is eenvoudig te voorkomen door aan het begin van het jaar niet te veel slots uit te geven. Schiphol/de slottcoordinator verzuimden dat. Daarom grijpt de minister nu in en eist dat Schiphol minder vliegt met als doel een reserve van 10% per 15 oktober te verkrijgen. Als Schiphol zijn bedrijfsvoering op orde houdt zal van een chaos dus geen sprake zijn. Als Schiphol het er op aan laat komen, dan wordt het wel een chaos. Héél slecht voor KLM/Air France/Schiphol en het beeld van Nederland in het buitenland, maar toch echt direct veroorzaakt door opportunistisch gedrag van Schiphol. Als het zover komt, dan gelijk de volledige top van Schiphol ontslaan, met warme doch lege handdruk. Als grootaandeelhouder kan de regering dat.

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Je hebt groot gelijk Gerard. Bovendien:
De nieuwe VVD portefeuillehouder VVD A.Nicolai toonde zich in het Tweede Kamerdebat plotseling erg bezorgd om gestrande passagiers. De werkelijke reden is natuurlijk: De winstmaximalisatie van Schiphol en hun winkelexploitanten.
Haverkamp denkt aan nieuwe grenswaarden voor 500.000 per jaar. De Bewonerscoalitie
is bereid slechts een zeer kleine ophoging
toe te staan in ruil voor een set goede hinderbeperkende maatregelen. Dus niet de fake maatregelen,die menons nu biedt.
Die 500.000 zien wij met als eindplafond voor 2020 !
Dus zeker niet nu al.

Geplaatst door gerard uit NULL

500.000 moet een eindplafond for ever zijn. dat betekent, dat als men meer wil, dat men NU al alternatieven moet zoeken. Zee bijvoorbeeld?