Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vrees ‘ongebreidelde groei’ vliegveld Lelystad

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 476 
|
 De Stentor 
Vrees ‘ongebreidelde groei’ vliegveld Lelystad

LELYSTAD - De uitbreiding van Lelystad Airport deed de gemoederen hoog oplopen, woensdagavond in het Lelystadse stadhuis. De raadszaal was bijna tot de nok toe gevuld met vooral tegenstanders, die geregeld luidruchtig hun mening ventileerden.
 
Zij waren vooral bang dat de huidige uitbreidingsplannen de deur op een kier zetten voor een ongebreidelde groei van Schiphol op de Lelystadse luchthaven.
Onderwerp van discussie was de visie van het college van burgemeester en wethouders op de groei van het vliegveld. Stadsbestuurders Jan de Vries en Tjeerd van der Zwan lieten weten voorstanders te zijn, omdat het werkgelegenheid oplevert. Zij gaan uit van achthonderd banen per 1 miljoen passagiers, zoals onderzoek heeft uitgewezen. Maximaal 4 miljoen passagiers in een jaar is in hun ogen gewenst en haalbaar.

De tegenstanders zagen de grote, lawaaiige jumbojets al af en aan vliegen, helemaal als het Rijk over twee jaar nieuwe voorwaarden moet stellen voor het vliegveld. Als Schiphol dan toch al stevig voet aan de grond heeft in Lelystad, is er in hun ogen niets meer dat deze grote jongen kan tegenhouden. Van der Zwan kon ze wat dat betreft niet helemaal geruststellen. Lelystad wil niet dat de luchthaven nog verder groeit, maar heeft geen directe invloed op de beslissing van het Rijk.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els

Vannacht had ik weer eens één van mijn waanzinnige dromen.
Ik liep in mijn droom minister Eurlings tegen het lijf, die met ingespannen blik langs de huizen liep. Ik sprak hem aan en zei " minister, wat bent u hier toch aan het doen?"
"Nou" zei hij vriendelijk stralend, "ik ben aan het kijken, of het mogelijk is om zoveel mogelijk mensen een olifant in hun tuin te laten houden".
"Olifant?" zei ik stomverbaasd.
"Ja precies, een olifant. Als ik de mensen kan trainen om iets groots op een klein oppervlakte te laten accepteren, dan is daarna de olifantengroei van Schiphol nog een eitje. Die kan dan giga- mega zich uitspreiden over heel Nederland richting Lelystad en verder en verder. Dus als de mensen die olifant een half jaar volhouden zijn ze murw en dan is die olifant Schiphol, pardon,onze nationale luchthaven Schiphol van al dat dwarsliggen van al die zeurkousen
af. Je moet de mensen trainen en daarna weten ze niet meer beter en slikken ze alles voor zoete koek. Hoe vindt u mijn plan?" "Uh" stamelde ik " krijgt u zelf ook een olifant in uw tuin?" "Nee zeg, geen sprake van, ik heb immers nergens last van, en ik ben geen zeurkous." Toen ik wakker werd, snapte ik deze droom van a tot z.

Geplaatst door Vos

Luchthaven Lelystad is een dochter van de Schiphol-group. Daar (overigens is dit eigelijk wel vreemd), de Schiphol-group vrijwel van de Staat der Nederlanden is, is dus ook luchthaven Lelystad van de Staat der Nederlanden. We weten allemaal in deze regio wat dat inhoudt! Slikken en stikken!

Geplaatst door Vos

En, daar dacht ik nog aan: maakt de Staat der Nederlanden zich op deze manier niet schuldig aan kartel-vorming?
Want er worden meerdere luchthavens (Schiphol-Lelystad-Rotterdam-Eindhoven etc.)
'uitgebaat' door de Staat der Nederlanden.
Ligt hier nog een schone taak voor Nelie Smit-Croes? Zal wel niet, want ook zij was zeer pro-Schiphol.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Mevrouwen Neelie en Melanie zijn goeie maatjes. Vandaar ook dat Melanie het erg fijn vond dat Neelie stelde dat vliegoverlast tussen de oren zit...

Ik zou uit die hoek niet te veel verwachten.