Vrachttoestellen ergereren Hoofddorpers
HOOFDDORP - Zwaar beladen Boeings 747 die in de avonduren vanaf Schiphol vertrekken naar het Verre Oosten leveren de meeste hinderklachten op. Telkens gaat het om toestellen die over Hoofddorp vliegen.
Het probleem speelt al enkele jaren en duikt regelmatig op in de kwartaalverslagen van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Ook in het laatste verslag, over de periode augustus tot en met oktober, staan deze vluchten in de top vijf van vluchten waarover een specifieke melding wordt gedaan. Negentien mensen beklaagden zich over een Boeing 747-400 die op 31 oktober om 20.42 uur vanaf de Kaagbaan was gestart naar Shanghai in China. Het ging hierbij om een vrachttoestel. Ook twee andere vrachtvluchten naar Shanghai scoorden hoog, net als één passagiersvlucht naar deze Chinese stad en een passagiersvlucht naar Hong Kong.
In alle gevallen gaat het om zwaar beladen 747-toestellen die na de start op de Kaagbaan tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp moeten afbuigen en daarna naar het noorden vliegen, de zogeheten Spijkerboorroute. Het gaat ook steeds om toestellen die grofweg tussen 20.45 en 21.45 uur overkomen. Omdat ze zwaar beladen zijn, klimmen ze traag en komen zo laag over met brullende motoren.
,,Het zijn toestellen die tijdens de laatste piek vertrekken, wanneer er twee banen voor starts worden gebruikt. De eerste voorkeur is inderdaad de Polderbaan, maar wanneer de wind uit het zuiden of zuidwesten komt, wordt de Kaagbaan gebruikt. Toestellen naar China moeten dan naar het noorden en volgen de Spijkerboorroute. Inderdaad komen ze dan over een deel van Hoofddorp. Maar het heeft ook met het tijdstip van de dag te maken. Er is minder omgevingslawaai en sommige mensen gaan al naar bed of leggen de kinderen op bed. Dan vallen die 747’s extra op’’, verklaart Ruud Wever van BAS de klachten.
Om welke maatschappijen het gaat, wil hij niet zeggen. Wel is het probleem al eens voorgelegd aan de partijen, maar zonder resultaat.