Vraag het de burgemeester: BAS
HAARLEMMERMEER - Iedere week beantwoordt burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer in het Witte Weekblad een vraag. Zijn antwoord is natuurlijk ook hier op dichtbij.nl te vinden. Deze week:
Volgens de jaarrapportage van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) is het aantal meldingen van vliegtuigoverlast vorig jaar gedaald. Dat moet u tevreden stemmen?
Burgemeester Theo Weterings: ‘Tevreden is misschien niet het goede woord, omdat er in Haarlemmermeer en omliggende regio’s 130.000 klachten binnenkwamen. Dat betekent dat, ook al is dit 1,7 procent minder dan een jaar eerder, er nog steeds veel overlast wordt ervaren.
Voor een groot deel is dit verklaarbaar, omdat startende en landende vliegtuigen nu eenmaal lawaai maken. Dat is één van de lasten van het feit dat de internationale luchthaven binnen onze gemeentegrenzen ligt.
Maar daar staan bekende voordelen tegenover: aantrekkelijk voor het nationale en internationale bedrijfsleven en daarmee een grote banenmotor. Niet voor niets zijn er ongeveer 117.000 banen in onze gemeente. Daar profiteren vanzelfsprekend ook veel van onze inwoners van.
Maar, diezelfde inwoners kunnen overlast ervaren. Ik zeg bewust ‘kunnen’, omdat dit erg individueel bepaald is. Het hangt niet alleen af van waar iemand in onze polder woont, maar ook van hoe gevoelig hij of zij voor lawaai is. Dat blijkt ook uit de cijfers van BAS: slechts 0,6 procent van alle melders is verantwoordelijk voor bijna 60 procent van de overlastmeldingen (dat zijn ruim 300 melders die 78.000 meldingen deden).
Anderen hebben minder last, of zelfs geen, want hinder is ook een kwestie van beleving. Desondanks is het goed om voor een verhuizing naar of binnen Haarlemmermeer informatie over mogelijke geluidsoverlast te verzamelen. Daarvoor is de website van BAS uitermate geschikt.
Onder het kopje ‘Wonen bij Schiphol’ is precies te zien hoe vaak en hoe hoog er gemiddeld in de afgelopen jaren door vliegverkeer van en naar Schiphol, over uw woonomgeving is gevlogen. U kunt de locatie van uw woonwijk op een kaart aanklikken, of uw postcode ingeven. Dat kan ook voor de regio’s die onze gemeente omringen.
En, ik raad u aan om op verschillende dagen en tijdstippen een bezoek te brengen aan de woning of wijk die u op het oog heeft. Of praat eens met wijkbewoners, want informatie is van groot belang. Dat het aantal klachten daalt is een goede ontwikkeling, maar voor tevredenheid is het nog te vroeg.
Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp