Voorlopig geen tweede Kaagbaan voor Schiphol
De gereserveerde grond voor de nieuwe baan
http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/haarlemmermeer/article18826453.ece/Voorlopig-geen-tweede-Kaagbaan-voor-Schiphol?lref=sp1
Laatste update 4 november 2012 20:12
SCHIPHOL - Een tweede Kaagbaan ligt er niet voor 2015. In het Masterplan voor de uitbreiding van de luchthaven heeft Schiphol de nieuwe start- en landingsbaan niet eens opgenomen.
Op welke termijn die nieuwe baan er eventueel wel komt, is nog volstrekt onduidelijk, zo gaf Maurits Schaafsma toe. Hij is senior planoloog bij de luchthaven en gaf vrijdagmiddag zijn visie op de luchthaven tijdens een lezing van het Podium voor Architectuur Haarlemmermeer en Schiphol. Bewoners uit Rijsenhout daagden Schaafsma uit omdat een toekomstige baan recht over de woningen van het dorp zal gaan. Daarmee zou Rijsenhout ten dode zijn opgegeven. Om die reden is ook de gemeente Haarlemmermeer tegen de baan.
Voor de provincie is de nieuwe baan wel bespreekbaar, mits de Aalsmeerbaan dan wordt gesloten. In dat geval heeft Aalsmeer minder hinder en kunnen daar nieuwe woningen komen. Voor de luchtverkeersleiding is de baan wenselijk, in het geval van harde (zuid)westen wind. ,,Dan kunnen we alleen de Zwanenburgbaan en de Kaagbaan gebruiken voor starts en landingen. Dat is voor de piekmomenten te weinig: dan hebben we altijd een tweede baan nodig’’, verklaarde Jasper Daams de wens van zijn luchtverkeersleiders.
Maar mede door de economische crisis is de noodzaak van een nieuwe baan minder groot en heeft de luchthaven de miljarden niet die daarvoor nodig zijn.
Geplaatst door gerard uit NULL