Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Voorlopig blijf ik vliegen

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 797 
|
 Telegraaf 
Voorlopig blijf ik vliegen

AMSTERDAM -  Nu de start van de HSL wéér is vertraagd - wat maakt ’t uit: we lopen met onze boemeltreinen al dik een kwart eeuw achter op Frankrijk - opent Transavia dit voorjaar de ene nieuwe lijn na de andere. Op naar Italië, naar Spanje, naar Frankrijk, voor weinig!

Ook Ryanair vliegt er, vanuit Eindhoven en Maastricht, vrolijk op los en je hebt altijd zeurpieten die boos worden als de boekingsprijs van één euro uiteindelijk wel tién euro blijkt te zijn, na berekening van toeslagen, belastingen en de vijfenveertig kilo bagage waarmee ze kwamen aanzetten. Dan bellen ze prompt die griezel van Kassa!

Diens partijgenoot Wouter Bos wil de gewone man met zijn tickettaks, vakantiebekeuringen en verkeersboeteverhogingen de trein in jagen, alleen – kleinigheidje – die trein rijdt voorlopig dus nog effe niet. De Beneluxtrein, schroot op hoekige wielen waarmee je in Brussel - als-ie ’t haalt - op sneltreinen kunt overstappen, is drie van de vier keer zodanig vertraagd, dat je altijd net je aansluiting mist. Wouters vliegboete gaat intussen wèl punctueel in, want de schoolboeken en de kinderopvang moeten toch ergens van betaald worden!

Ik heb nieuws voor Wouter: ik blijf gewoon vliegen. Desnoods vanuit Münster of Düsseldorf, vanaf Brussel of uit Charleroi, ik kom er wel. Maar ook vanaf Rotterdam laatst nog even gauw naar Girona voor 29 euro, van Eindhoven naar Carcassone, onlangs voor 19,99 euro! Vanaf volgende week van Schiphol vier keer per week naar Montpellier (let op de papieren Reiskrant van komende zaterdag) voor 76 euro, inclusief de vliegboete van Bos. Wie met de auto gaat, is alléén aan tol al meer kwijt!

De trein is absurd duur. Niemand wil nu al zeggen wat de kaartjes op dat Hispeed-lijntje naar Parijs straks gaan kosten, maar ik durf er gerust op te wedden dat het wéér zo’n onbetaalbare trein wordt, enkel voor Eurocraten die in Brussel moeten wezen om daar hun treinkaartjes bij de belastingbetaler te kunnen declareren. Zoiets als de Thalys, die uitgewoonde trein die nu nog tussen Amsterdam en Parijs boemelt, waarin iedereen zit te bellen en je je kont niet kunt keren.

Laatst met die Eurostar naar Londen geweest, geef mijn portie maar aan Fikkie! Wie in de Randstad woont, kan beter voor de VLM kiezen, rechtstreeks vanaf Rotterdam (prettige, relaxte luchthaven) met zo’n Fokker-turboprop naar London City Airport, hartje stad. Drie kwartier ben je onderweg. Daar kan geen Eurostar tegenop. En véél goedkoper. Waarom zouden die verwende Shell-lui uit Den Haag, die telkens in Londen moeten vergaderen, toch allemaal een abonnement hebben op de VLM?

Wouter kan draaien en liegen, voorlopig blijf ik vliegen!


Reacties op dit bericht