Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Voor een paar cent naar de zon

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 898 
|
 Z24.NL 
Voor een paar cent naar de zon

Over vier jaar domineren de prijsvechters de Europese luchtvaart. Een groeiend aantal passagiers kiest ervoor om goedkoop en zonder franje te vliegen.


Dat blijkt uit een rapport van The Route Development Company (RDC), waarvan Z24 een kopie heeft gekregen. RDC is een Brits adviesbureau voor de luchtvaartsector. Het houdt onder meer het passagiersverkeer in Europa bij.

Over vier jaar zullen prijsvechters als Ryanair en Easyjet een mijlpaal bereiken. Voor het eerst in hun geschiedenis, die ongeveer midden jaren tachtig begon, zullen ze meer dan de helft van het aantal passagiers binnen Europa vervoeren.

Het gaat dan om 323 miljoen mensen. De ‘ouderwetse’ luchtvaartmaatschappijen, giganten als British Airways en Air France-KLM, vervoeren in 2011 322 miljoen passagiers. “Het gaat wel om rechtstreekse vluchten binnen Europa. Bestemmingen buiten Europa hebben we buiten beschouwing gelaten,” zegt Chris Haynes van RDC.

In Nederland zijn veel prijsvechters actief, zeker gezien de betrekkelijk kleine markt. Schiphol heeft twaalf prijsvechters als klant, ook al hebben ze geregeld kritiek op de hoge luchthaventarieven. Het nationale vliegveld heeft zelfs een speciale prijsvechterspier, waar net gelande vliegtuigen snel worden klaargemaakt voor vertrek.

Schiphol neemt een achtste plaats in op de ranglijst van grootste vliegvelden voor prijsvechters. Daarmee presteert de luchthaven aanzienlijk beter dan zijn grote concurrenten zoals Frankfurt. Een speciaal beleid om prijsvechters te lokken, is er niet, verklaarde een Schiphol-woordvoerder. Maar de onderneming mikt wel op groei, en die is bij prijsvechters te vinden.

Zo ook afgelopen jaar. Prijsvechters zetten meer vliegtuigen in, waardoor het aantal beschikbare stoelen met 21 procent groeide. Dat komt neer op liefst 34 miljoen stoelen. Of anders gezegd, 92 Boeings 737 die een jaar lang binnen Europa vliegen.

De traditionele luchtvaartmaatschappijen delven daarmee het onderspit. Hun traditionele machtspositie staat al jaren onder druk en het lijkt erop dat ze de concurrentiestrijd met de prijsvechters moeilijk aankunnen.

Vervoerders als Air France-KLM en British Airways verliezen in ieder geval marktaandeel sinds 2002, toen RDC begon met het monitoren van de Europese luchtvaartsector. Ze zagen hun aandeel afgelopen jaar dalen tot iets beneden de zeventig procent.

Opvallend is dat ze ook minder stoelen zijn gaan aanbieden. Dat is voor het eerst, aldus Haynes van RDC. “De meeste conventionele vervoerders zijn de afgelopen jaren kleinere vliegtuigen gaan inzetten. Op sommige routes hebben ze het aantal vluchten verminderd.”


Reacties op dit bericht