Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vluchten van Schiphol moeten naar elders

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 489 
|
 BN De Stem 
Vluchten van Schiphol moeten naar elders

SCHIPHOL - De luchthavens Lelystad en Eindhoven moeten fors uitbreiden.

Ze moeten per jaar 70.000 starts en landingen verwerken om de druk op de luchthaven Schiphol te verminderen. Dat heeft de luchtvaartsector afgesproken met regionale bestuurders en bewoners. Dit gebeurde onder leiding van oud-minister Hans Alders. Schiphol mag groeien tot 510.000 vliegbewegingen in het jaar 2020.

Alders overhandigde het advies gisteren aan minister Camiel Eurlings (Verkeer), die het akkoord ‘historisch’ noemde. Volgens de bewindsman profiteren Schiphol en omgeving van de afspraken over beperking van het lawaai.

Schiphol mag groeien van 435.000 ‘vliegbewegingen’ vorig jaar, naar 510.000 in 2020, maar volgens het advies is er in dat jaar behoefte aan 580.000 vliegbewegingen. Om die extra ruimte te creëren moeten 70.000 starts en landingen van prijsvechters en chartermaatschappijen die niet noodzakelijk zijn voor Schiphol, uitwijken naar Lelystad en Eindhoven. Daarvoor moet de startbaan op Lelystad worden verlengd. Een ander probleem is dat Easyjet en Transavia geen trek hebben om te verhuizen.

Rijk, provincie en Schiphol trekken dertig miljoen euro uit om de leefbaarheid voor omwonenden te verbeteren. Bij succes komt er nog eens dertig miljoen op tafel. Volgens Alders blijft de hinder dicht bij Schiphol hetzelfde of wordt die minder, terwijl de overlast op grotere afstand omlaag gaat. Het aantal landingen ‘in glijvlucht’ wordt uitgebreid, nu gebeurt dat alleen nog ‘s nachts. Alders sprak van een unaniem advies.


Reacties op dit bericht