Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vlucht buiten het boekje; radio staat uit

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 448 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Vlucht buiten het boekje; radio staat uit

SOESTERBERG - Wijzigingen in het luchtruim, waar het gaat om veranderingen in de omvang van gebieden, komen niet vaak voor. Een van de laatste grote wijzigingen van een verkeersleidingsnaderingsgebied was die rond de Schiphol Terminal Control Area (TMA). Eind oktober 2003 werden de Schiphol-TMA’s uitgebreid met een extensie van TMA 3. Een ballonteam had deze niet goed geraadpleegd en ondervond daardoor de nodige problemen.

Na de start werd, in de veronderstelling dat er legaal werd gevaren, geklommen tot een zodanige hoogte boven Soesterberg, dat er binnen de begrenzingen van de Schiphol TMA 3 werd gevaren: op 3.500 voet (1066 meter) was het niet meer de Soesterberg CTR en de Nieuw Milligen TMA D, maar die Schiphol TMA 3. En in dat gebied werd de ballon gezien door een vliegtuig dat op weg was naar Schiphol. De ballonvaarder en zijn leerling waren zich van geen kwaad bewust. De radio stond uit…


Noot redactie vlieghinder.nl: Menselijke fouten vallen kennelijk niet uit te sluiten. Nu ging
het gelukkig goed. Maar…. hoe meer luchtverkeer, hoe groter de kans op een fatale menselijke fout….  Hoe zat het ook weer met het ‘externe risico’?


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Grappig... :(

Gisteravond 28 augustus, een rode luchtballon met als reclame een supermarktketen, over Spaarndam met op de achtergrond de kisten die aanvlogen op de Polder - Zwanenburgbaan. Visueel leek het alsof ze rakelings langs elkaar vlogen.

6e Wet van Murphy: geen camera bij de hand.

Geplaatst door Rob

Hoeveel kilometer lag Soesdterberg ook alweer van Schiphol af?
Nog even en schiphol kontroleert het hele luchtruim van Nederland... lekker vliegen op 2000ft !! goed werk jongens

(2000 ft = 608 meter volgens de webbeheerder) .... Is dat aan de boven of aan de onderkant van het vliegtuig gemeten en is dat inclu of exlusief de 15% marge die men mag nemen..

ter vergelijking is de marge voor te snel rijden slechts een paar procent punten.. dus waar ik 120 mag zou ik dan al bijna 140 kunnen rijden voor ik een prent krijg...

verschil moet er zijn...