Vlucht buiten het boekje; radio staat uit
SOESTERBERG - Wijzigingen in het luchtruim, waar het gaat om veranderingen in de omvang van gebieden, komen niet vaak voor. Een van de laatste grote wijzigingen van een verkeersleidingsnaderingsgebied was die rond de Schiphol Terminal Control Area (TMA). Eind oktober 2003 werden de Schiphol-TMA’s uitgebreid met een extensie van TMA 3. Een ballonteam had deze niet goed geraadpleegd en ondervond daardoor de nodige problemen.
Na de start werd, in de veronderstelling dat er legaal werd gevaren, geklommen tot een zodanige hoogte boven Soesterberg, dat er binnen de begrenzingen van de Schiphol TMA 3 werd gevaren: op 3.500 voet (1066 meter) was het niet meer de Soesterberg CTR en de Nieuw Milligen TMA D, maar die Schiphol TMA 3. En in dat gebied werd de ballon gezien door een vliegtuig dat op weg was naar Schiphol. De ballonvaarder en zijn leerling waren zich van geen kwaad bewust. De radio stond uit…
Noot redactie vlieghinder.nl: Menselijke fouten vallen kennelijk niet uit te sluiten. Nu ging
het gelukkig goed. Maar…. hoe meer luchtverkeer, hoe groter de kans op een fatale menselijke fout…. Hoe zat het ook weer met het ‘externe risico’?
Geplaatst door L.R. Aalegeiz
Gisteravond 28 augustus, een rode luchtballon met als reclame een supermarktketen, over Spaarndam met op de achtergrond de kisten die aanvlogen op de Polder - Zwanenburgbaan. Visueel leek het alsof ze rakelings langs elkaar vlogen.
6e Wet van Murphy: geen camera bij de hand.