Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Vliegwonder’ Etihad blijft weg van Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 856 
|
 De Telegraaf 
‘Vliegwonder’ Etihad blijft weg van Schiphol

Nieuwe’ luchtvaart groeit als kool

door Arnold Burlage (Telegraaf)

ABOE DHABI (DFT) -  Schiphol mist wekelijks duizenden passagiers, doordat in de concurrentiestrijd om de gunst van de reiziger ‘nieuwe’ vliegmaatschappijen worden afgehouden. Zij kiezen bijvoorbeeld wel voor Brussel of Manchester en niet voor Schiphol, omdat die luchthaven te zeer wordt gedomineerd door Air France-KLM. Concurrentie kost geld en wordt dus gemeden

Zo zou ‘s werelds snelst groeiende luchtvaartmaatschappij, Etihad Airways uit Aboe Dhabi, haar nog steeds groeiende passagiersstromen dolgraag via Schiphol leiden als knooppunt in Europa. Maar onze nationale luchthaven, die deze week aankondigde dat 10 tot 25% van de banen wordt geschrapt vanwege het dramatisch dalend aantal luchtreizigers, komt door de KLM-concurrentie niet in aanmerking als knooppunt.

Geert Willem Boven, al ruim drie jaar commercieel directeur van Etihad Airways, legt in Aboe Dhabi uit uit: waarom in Europa niet wordt gevlogen naar zijn moederland en inmiddels wel naar onder meer Brussel, Manchester, Londen, Dublin, Parijs, Londen, Frankfurt, Munchen, Istanboel of Athene.

“We hebben een paar jaar geleden al gevraagd om een samenwerking voor de aan- en afvoer van passagiers naar bestemmingen in Europa, maar de KLM heeft dat afgehouden. Zo’n samenwerking is essentieel, omdat Nederland zelf een te kleine thuismarkt biedt. Ook de KLM kan daarvan niet bestaan.”

Gedomineerd

De man, die de sporen in de luchtvaart in ons land verdiende als KLM-manager, commercieel directeur van Martinair en topman van het Oad-reisconcern, benadrukt: “Schiphol blijft voor ons als knooppunt één van de aantrekkelijkste luchthavens in Europa. Alleen nu wel erg gedomineerd door Air France-KLM. Misschien een begrijpelijke houding van de KLM, al mist die ook veel passagiers uit onze regio. Vooral voor Schiphol blijft zo veel van groei uit de nieuwe luchtvaartlanden liggen.”

Die ‘nieuwe’ luchtvaart groeit spectaculair. Etihad heeft in de vijf jaar dat het bestaat een vloot van ruim vijftig toestellen, met nog 205 vliegtuigen voor $43 miljard in bestelling. Iedere maand wordt een nieuw toestel afgeleverd en komen er nieuwe bestemmingen bij. Het bezettingspercentage van de vliegtuigen steeg intussen van 68% naar boven de 75%, met 37% meer passagiers in het afgelopen jaar. “De groei gaat door, ondanks de crisis. Natuurlijk merken wij ook de negatieve effecten. Maar met de permanente uitbreiding van onze capaciteit zijn de cijfers op grond van de vooruitboekingen tot en met april nog op hetzelfde niveau als vorig jaar”, aldus Boven, bij Etihad verantwoordelijk voor verkoop, luchthavens en cabinepersoneel, oftewel ruim driekwart van de medewerkers.

Verrassend

Etihad blijft samen met Emirates en Qatar Airways als drie ‘wonderen’ de wereldluchtvaart verbazen. “Verrassend is een beter woord, want op onze concurrentie was niet serieus gerekend. Nu de vliegtuigtechnologie snel verandert en vliegtuigen grotere afstanden non-stop kunnen vliegen, gaan de efficiënte vliegroutes tussen de Verenigde Staten, Azië en Australië via het Midden-Oosten”, zegt Boven.

Langs die nieuwe luchtlijnen reis je nu met één stop van de Verenigde Arabische Emiraten verder non-stop naar vrijwel alle bestemmingen in de wereld. New York-Aboe Dhabi-Melbourne, twee keer 14 uur; dat was tot voor kort onmogelijk. De sjeiks van Doebai, Aboe Dhabi en Katar speelden daarop in met scherpe visie en kennis uit de ‘oude’ luchtvaartwereld, die slechts het nakijken is gegund.

Samen bestelden de drie maatschappijen met een excellente service vele honderden van de nieuwste toestellen. Het grootste aantal superjumbo’s A380 van de totaal ruim 180 bestelde exemplaren kwam van die drie maatschappijen in de orderboeken van Airbus. „Hoe we die vol krijgen, daarover maken we ons geen zorgen. Ook nu niet met die crisis. Het reizen is gewoon veranderd, dat zorgt voor garanties voor succes. Geografisch biedt ons dat de beste kansen.”

Bedden

In totaal werken er 122 nationaliteiten bij Etihad. Veel van de Etihad-medewerkers komen van de traditionele luchtvaartmaatschappijen, ook van de KLM. Boven: “We profiteren van hun kennis en we zorgen daarbij voor een excellent product, bijvoorbeeld met bedden in de business- en de first class en concurrerende tarieven.”

Hij vervolgt: “Groot voordeel is dat we bouwen op nieuwe fundamenten, zonder historische verplichtingen, zonder vakbonden, zonder stakingen, maar wel op gezonde economische modellen. Laat niemand zeggen dat we succesvol zijn dankzij staatssteun uit oliegeld. We worden eraan gehouden om een normaal, en als het even kan een beter rendement uit het geïnvesteerde vermogen te halen.”


Reacties op dit bericht