Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegvoordeel over grens

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 963 
|
 Telegraaf 
Vliegvoordeel over grens

door Arnold Burlage (telegraaf)

SCHIPHOL -  Een paar simpele klikken met de computermuis maakt een KLM-vliegreis naar alle delen van de wereld honderden euro’s goedkoper en, met de tickettaks in aantocht, nu extra voordelig.

(Bekijk het overzicht op telegraaf.nl)

Het boeken van een vlucht via de Duitse en Belgische internetpagina’s van de maatschappij, www.klm.de en www.klm.be, is stukken voordeliger dan via www.klm.nl, dat bestemd is voor eigen land.

Lentetarief
Een vlucht vanaf Düsseldorf naar Manilla (via Amsterdam) kostte op de Duitse KLM-site deze week € 716. De KLM noemt dit een tarief uit de Frühjahrskollektion, de voorjaarscollectie. Voor dezelfde vliegreis op dezelfde datum met hetzelfde vliegtuig wordt via klm.nl een heel wat minder zonnig lentetarief gevraagd: € 1074, rechtstreeks vanaf Amsterdam.

Het traject van Brussel of Düsseldorf naar Schiphol moet wel gevlogen worden. Als dat niet gebeurt, dreigt de rest van de trip automatisch te worden geannuleerd, waarschuwde een KLM-official gisteren. Hij verklaart de prijsverschillen met het opereren in verschillende markten en verschillende concurrenten. ” Inderdaad, de tickettaks maakt daar de tarieven voor Nederlanders steeds aantrekkelijker”, zei hij.

De in het buitenland niet berekende vliegtaks die op 1 juli ingaat, € 11,25 voor korte vluchten en €45 voor intercontinentale reizen, blijkt nog eens een extra schepje boven op het voordeel van het ‘vreemd boeken’ te doen.


Vluchten met vertrek vanuit Brussel of Düsseldorf zijn via www.klm.nl vrijwel altijd fors duurder dan via klm.be of via klm.de. Het verschil is het simpel intikken van twee andere letters: geen .nl maar .be of .de.

De KLM liet weten dat via de Nederlandse internetpagina klm.nl ook vluchten met vertrek vanaf Brussel en Düsseldorf geboekt kunnen worden. Het bespaart passagiers de vliegtaks. “Het wordt daarmee over de grens inderdaad veel voordeliger en beslist niet milieuvriendelijker”, zo reageert de KLM.

Een eigen onderzoek van deze krant voor vluchten met vertrek op 15 juli en de retourvlucht op 8 augustus leidde tot spectaculaire voordelen van honderden euro’s en de conclusies dat het Duitse en Belgische internet nog eens extra prijsvoordeel bieden. In de graphic hiernaast staan enkele voorbeelden.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Maaike uit Leiden

Wat kunnen mensen toch enorm zeiken over de vliegtax. Ze geven honderden euro's uit aan een vliegreisje, € 45,- is dan opeens een enorm obstakel. Ze vergeten dat ze geen BTW over de tickets hoeven te betalen en dat er op vliegtuigbrandstof geen accijns zit. Verwende krengen zijn het. Alleen tevreden met een luxe vliegreis naar ver weg.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Dubbel pret voor de luchtvaartsector.
Zowel de boeking als het eerst weer naar Amsterdam Schiphol-airport vliegen en dan pas weer naar de bestemming...........
Schiphol-herrie-rijk moet het toch hebben van de overstappers ?



Geplaatst door Peter uit Landsmeer

Het artikel legt een verschijnsel bloot wat onze overheid in al haar wijsheid ons oplegt! Het beoogde effect, minder vliegen vanaf Schiphol, wordt niet bereikt. Sterker nog, door deze maatregelen, wordt het aantal vluchten op Schiphol verdubbeld.

De passagiers die in eerste instantie vanaf Schiphol vertrokken, maken nu een overstap op Schiphol!

Overheid scheid toch uit met die onzin!
Mocht de overheid voet bij stuk houden en maatregelen als eco-tax toch structureel invoeren, laat de gelden dan ook weer terugvloeien in de sector.

Zorg er voor dat middels financiele injecties in Research en Development vliegtuigen stiller en zuiniger worden!! Een goed voorbeeld van hoe de EU werkt aan het zuiniger en stiller worden van vliegtuigen is http://www.cleansky.eu/.