Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegverkeer rond Schiphol te volgen via website Bas

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 5545 
|
 www.bezoekbas.nl 
Vliegverkeer rond Schiphol te volgen via website Bas

1 juni 2011 (Persbericht Tafel van Alders van 1 juni 2011)

Vollediger en nauwkeuriger door gebruik van LVNL gegevens

Aan de Alderstafel is op 1 juni 2011 het startsein gegeven voor “Vliegverkeer InZicht”, weblink: inzicht.bezoekbas.nl/. Hiermee is het vliegverkeer rond Schiphol te volgen via de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas). Onder de naam “Vliegverkeer InZicht” kunnen omwonenden van de luchthaven op www.bezoekbas.nl vanaf vandaag onder meer zien waar, hoe snel en hoe hoog de vliegtuigen rond Schiphol vliegen en waar ze in de wereld naartoe gaan of vandaan komen. Deze informatie is gebaseerd op radar- en vliegplangegevens van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en is daarmee vollediger en nauwkeuriger dan andere websites op internet die vliegtuigbewegingen rond de luchthaven Schiphol tonen.

Met “Vliegverkeer InZicht” krijgen de omwonenden van Schiphol betere informatie over het vliegverkeer in hun regio en over de achtergronden van de vliegtuigbewegingen.
Hiermee voldoet de luchtvaartsector aan een wens van bewoners en lokale bestuurders in de omgeving van Schiphol. Die hebben aangegeven, behoefte te hebben aan informatie die inzicht geeft waar en hoe hoog vliegtuigen vliegen om zo de achtergrond en oorzaak van mogelijke geluidhinder beter te kennen.

De sector voldoet met “Vliegverkeer InZicht” ook aan een afspraak die is gemaakt aan de Alderstafel, het overlegorgaan over de toekomst van de luchthaven Schiphol onder leiding van oud-commissaris der Koningin Hans Alders. In 2008 is aan deze overlegtafel afgesproken dat LVNL de mogelijkheden en randvoorwaarden zou onderzoeken, waaronder het op korte termijn mogelijk zou kunnen worden om online de vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol weer te geven. Met het beschikbaar komen van “Vliegverkeer InZicht” is nu ook een technische invulling gerealiseerd van de onderliggende wens.

“Vliegverkeer InZicht” is tot stand gekomen met medewerking van LVNL en met financiële steun van Amsterdam Airport Schiphol, de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Er is voor gekozen om “Vliegverkeer InZicht” beschikbaar te stellen via de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas), omdat Bas hét informatie- en klachtencentrum voor omwonenden van Schiphol is.

Verband met logistieke functie
Om omwonenden van Schiphol meer inzicht te geven in de achtergronden van het vliegverkeer in de omgeving van Schiphol, wordt op “Vliegverkeer InZicht” ook het verband uitgelegd tussen de logistieke functie van Schiphol voor Nederland en het vliegverkeer in de regio. Dit gebeurt door het tonen van de structuur en de patronen van het startende en landende vliegverkeer en door uitleg te geven over baan- en routegebruik, de luchtruimstructuur en de knooppuntfunctie van Schiphol. Die bepaalt mede hoe banen en routes worden gebruikt.

De gegevens van “Vliegverkeer InZicht” op de website van Bas zijn gebaseerd op radar- en vliegplangegevens van LVNL. Ze zijn daarmee vollediger, betrouwbaarder en nauwkeuriger dan andere, vergelijkbare websites die vliegtuigbewegingen rond luchthavens tonen door gebruik te maken van ADS-B (transponder) data die het vliegtuig zelf uitzendt. Deze sites bieden geen volledig beeld, omdat maar ca. 75% van alle lijn- en chartervliegtuigen hun positie met deze data uitzendt. Ook de nauwkeurigheid ervan varieert veel, afhankelijk van de keuze welk navigatiesysteem aan boord van het vliegtuig wordt gebruikt. Vliegtuigen lijken daardoor op sites die gebruik maken van transpondergegevens regelmatig naast de baan te landen of op te stijgen.

Om veiligheidsredenen zijn de vliegtuigbewegingen op “Vliegverkeer InZicht” te zien met een vertraging van 15 minuten en worden securitygevoelige vluchten, bijvoorbeeld van het regeringsvliegtuig, niet getoond. Dit is zo afgesproken aan de Alderstafel. Bij incidenten kan de weergave gestopt worden.


Tot 7,5 km hoogte
“Vliegverkeer InZicht” toont in een straal van ca. 55 km rond Schiphol, tot een hoogte van ca. 7,5 km (24.500 voet), alle vertrekkende, naderende en overvliegende vliegtuigen; ook helikopters en kleine luchtvaart. Daarbuiten, tot de rand van het werkingsgebied van de naderingsverkeersleiding van Schiphol (ca. 150 km), zijn alleen die vliegtuigen te zien die tot een hoogte van ca. 7,5 km op weg zijn naar of afkomstig zijn van Schiphol.
De hoogtes waarop de vliegtuigen vliegen, worden weergegeven in stappen van 125 meter en in kleuren die corresponderen met een bepaalde hoogte.

Behalve over de hoogte en snelheid wordt ook informatie gegeven over de naderings- en vertrekroute van het vliegtuig, het land van herkomst of bestemming, de hoek waaronder het vliegtuig te zien is, het type vliegtuig en over de “geluidafdruk” van dat vliegtuig bij de start en de geluidcategorie waarin het valt. Als referentie voor contacten met Bas heeft elke vlucht een uniek identificatienummer.

“Vliegverkeer InZicht” biedt de mogelijkheid om tot zes weken terug vluchten op te zoeken en om een overzicht te krijgen, eveneens tot zes weken terug, van alle vluchten gedurende vier vaste piekperioden van de dag en gedurende de nacht. Radartracks waren al (voor vier vaste perioden van de dag) beschikbaar op de website van Bas, maar alleen van de vorige dag. Nu wordt het mogelijk om deze beelden tot zes weken terug te bekijken.

“Ademen” van Schiphol
Het is ook mogelijk om het voor een overstapluchthaven als Schiphol karakteristieke opeenvolgen van landings- en startpieken te zien: het “ademen” van Schiphol. Dit is mogelijk doordat de laatste ochtend- en avondpieken versneld kunnen worden weergegeven.

Bekijk bericht op "www.bezoekbas.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo uit de kwakel

** erg actueel is die nieuwe site niet. Hij loopt een kwartier achter en de tracks ontbreken. Leuk voor digitale spotters.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit NULL

<sarcasme>
Wat een fantastisch nieuws! Deze informatie is natuurlijk veeeeeeeeeeeeeel beter dan de informatie van al die andere sites die al jaren in de lucht zijn. Dit zal een aardige cent gekost hebben, geweldig!
</sarcasme>

Geplaatst door Gerard uit NULL

@ L.R. Aalegeiz , je tags worden niet geinterpreteerd hoor ;) Inderdaad is dit veel beter in die zin dat volgens zeggen nu alle vliegverkeer wordt getoond. En het ziet er gelikt uit, zeg nou eerlijk. Dit antwoord van de sector op de 'andere websites' heeft overigens wel erg lang geduurd, de applicaties van geluidsnet en vlieghinder zijn al bijna 4,5 jaar in de lucht...

Maar helaas zie je op BAS steeds vaker de ronkende PR-machine van Schiphol doorsijpelen. Dat zie je ook in deze applicatie, men benadrukt de noodzaak van het 'ademen'van Schiphol. Men wil kennelijk voorsorteren (= de publieke gedachte rijp maken) voor het zo gewenste 2*2 baangebruik.
Geen wonder natuurlijk, BAS is van Schiphol. Oh Oh Oh wat is(vindt) Schiphol (zich) toch belangrijk.

Geplaatst door joop uit haarlem

Ik kijk wel in de tuin daar gaan er genoeg om de 2 minuten.

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Ik kan geen verschil ontdekken tussen deze nieuwe website en de reeds lange tijd bestaande site http://casper.frontier.nl/unified/?location=eham
Het lijkt wel of er alleen een koppeling naar die site gemaakt is en meer niet. Ik ga het eens even aan BAS voorleggen.

Geplaatst door Gerard uit NULL

@ Jaap de Groot: Alderstafel schrijft: "De gegevens van “Vliegverkeer InZicht” op de website van Bas zijn gebaseerd op radar- en vliegplangegevens van LVNL. Ze zijn daarmee vollediger, betrouwbaarder en nauwkeuriger dan andere, vergelijkbare websites die vliegtuigbewegingen rond luchthavens tonen door gebruik te maken van ADS-B (transponder) data die het vliegtuig zelf uitzendt. [...]"
Dat is het verschil. De vliegtuigposities zijn dus veel nauwkeuriger.

Geplaatst door argos uit NULL

Deze site wordt door de overheid gesponsord. Gebruik van enige informatie op deze site is voor eigen risico.

Geplaatst door loriet uit Amsterdam

We worden weer voor gek gehouden want niet elke vlucht is zichtbaar! Volksverlakkerij dus!

Geplaatst door Gerard uit NULL

@ loriet: Interssant. Waaruit blijkt dat niet elke vlucht zichtbaar is?

Geplaatst door loriet uit Amsterdam

Gerard,

Er komen bij mij herriebakken over die niet te zien zijn op deze site!!

Geplaatst door Gerard uit NULL

loriet, die site loopt een kwartier achter. Dus misschien zie je hem een kwartier later wel?

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

@ Gerard
Ik heb gelijkertijd op twee pc's de site's van BAS en van CASPER bekeken; de verschillen zijn miniem. Bij BAS wordt bijvoorbeeld wel de snelheid vermeld en bij CASPER niet. Verder nog een opmerking over het kwartiertje vertraging, dat zou er volgens het persbericht om veiligheidsredenen zijn. Maar bij CASPER kun je voor euro 5 per maand het verkeer live volgen en met de plug in van vlieghinder kan dat gratis. Kennelijk is live niet zo gevaarlijk....

Geplaatst door Gerard uit NULL

Het is anders. Iederen die dat wil kan voor weinig geld een ontvanger kopen waar je live hetzelfde vliegverkeer kunt zien als je op geluidsnet, frontier of vlieghinder kunt waarnemen. Het vliegtuig zendt zelf actief alle benodigde info uit, juist om zijn omgeving te laten zien waar het zit.
Een vliegtuig dat niet (nauwkeurig) gezien wil worden zet zijn baken uit of stelt het een beetje fout in. Zo heeft het vliegtuig zelf in de hand of en hoe het op de grond gezien kan worden. Dat ligt anders voor de vliegtracks van Bas. Daarop zie je als het goed is ieder vliegtuig, of het nu wil of niet, en je ziet ook nog eens de exacte positie. Omdat hier het vliegtuig niet zelf kan bepalen of het zijn positie wel of niet kenbaar wil maken aan anderen, is de situatie naar mijn mening wezenlijk anders.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Of die vliegtuigen nu wel of niet te volgen zijn.. de herrie blijft hetzelfde!

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

@ Gerard. Bedankt voor de uitleg; dit begrijp ik. Ik had BAS ook gevraagd waar de verschillen in zitten, maar daarop kreeg ik (weer) het hele persbericht.

Geplaatst door Maaike uit Leiden