Vliegvelden mogen ook van kabinet groeien
De vliegvelden Schiphol, Lelystad en Eindhoven mogen flink doorgroeien. Het kabinet is gisteren akkoord gegaan met het voorstel van de Alderstafel, een overleggroep van belanghebbenden op en rond Schiphol.
In het scenario waar de ministers mee akkoord gingen, mag Schiphol flink groeien als er geen extra geluidshinder voor de omgeving mee gepaard gaat. 70.000 van de extra vluchten tot 2020 gaan naar regionale vliegvelden. Dat kan om alle vliegvelden gaan, zei minister Eurlings van verkeer. Alders spreekt voornamelijk over Lelystad en Eindhoven.
Vooral vluchten binnen Europa, waar weinig mensen in zitten die moeten overstappen op andere vliegtuigen, worden overgeplaatst. Voor Lelystad zal de geluidsbelasting voor omwonenden flink toenemen. Eurlings benadrukte gisteren na de ministerraad dat er in de regio Lelystad wel draagvlak moet zijn. „Daar heb ik alle vertrouwen in.”
Alders koos voor het overplaatsen van vluchten naar de regio’s, omdat Schiphol die groei niet aan zou kunnen zonder over de milieugrenzen heen te gaan. Om binnen die grenzen te blijven, gaan er ook meer banen tegelijk open dan nu het geval is. Op piektijden kunnen er vier tegelijk open. Daarnaast worden er testen gedaan met glijvluchten, die de geluidshinder moeten beperken.
Of de Kamer hiermee zal instemmen, hangt mede af van de afspraken die worden gemaakt over het meten van het vliegtuiggeluid. Het systeem hiervoor is op de schop gegaan, maar het nieuwe stelsel van meetpunten is volgens velen onduidelijk en ondoorzichtig.
In de overleggroep van Alders zitten Schiphol, de luchtverkeersleiding, KLM, regionale bestuurders en bewonersvertegenwoordigers. Een van de drie overkoepelende bewonersgroepen stapte uit het overleg, omdat de clubs het niet eens waren met het meetstelsel zoals dat in de toekomst er uit zou zien. Daarin zou namelijk niet meer iedere individuele woonkern een wettelijk maximum geluidsgrens krijgen, maar zou de hele regio tezamen onder een bepaalde norm uit moeten komen. De groepen stemden gisteren alsnog in.
Eind dit jaar komt het kabinet met de luchtvaartnota. Daarin wordt het advies verder uitgewerkt. Daarna zal de Tweede Kamer er over debatteren.
Geplaatst door Els uit Castricum