Vliegveld op slot voor ministers

ROTTERDAM - De luchthaven Rotterdam is sinds vannacht verboden gebied voor overheidsvluchten. De directie van Rotterdam Airport heeft luchtvaartmaatschappijen laten weten dat voor dit soort vluchten geen geluidsruimte meer is.
Het besluit betekent dat ministers, leden van het koninklijk huis en buitenlandse staatshoofden en regeringsvertegenwoordigers voortaan via Schiphol moeten reizen. De luchthaven Rotterdam was voor hen een alternatief na de sluiting van marinevliegkamp Valkenburg. Sinds begin dit jaar zijn per maand gemiddeld honderd overheidsvluchten van en naar Rotterdam Airport uitgevoerd.
Rotterdam Airport heeft twee weken geleden van de Inspectie Verkeer en Waterstaat een boete van ruim vijfhonderdduizend euro opgelegd gekregen voor overschrijding van de geluidsgrens. De vliegvelddirectie bestrijdt die boete en meent dat bij berekening van die geluidsgrens fouten zijn gemaakt. Op verzoek van staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) wordt die rekenfout hersteld.
De staatssecretaris heeft recent nog al haar collega-bewindslieden gevraagd zo min mogelijk van Rotterdam Airport gebruik te maken. Aan dat verzoek is, volgens een woordvoerster van de luchthaven, nauwelijks gehoor gegeven.
In de gebruiksregels voor Rotterdam Airport is een uitzondering gemaakt voor zogeheten overheidsvluchten. De toestellen die deze vluchten uitvoeren hoeven zich niet te houden aan de ‘nachtsluiting’ tussen middernacht en ‘s morgens zeven uur, zoals die geldt voor commercieel vliegverkeer. Overheidsvluchten tellen echter wel mee bij de berekening van geluidsconsumptie.
Nachtelijk vliegverkeer wordt daarbij zwaarder aangeslagen. Overheidsvluchten kunnen door de luchthaven formeel niet worden geweigerd omdat hiervoor geen zogeheten ‘slots’ hoeven te worden aangevraagd. Nu de Inspectie Verkeer en Waterstaat een boete heeft opgelegd heeft de luchthavendirectie besloten gebruik te maken van een uitzonderingsbepaling en dient voor elke overheidsvlucht eerst toestemming moet worden gevraagd. ,,Maar de luchthaven zit vol,’’ zegt de woordvoerster.
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Waarom heet het ministerie van Verkeer en Waterstaat eigenlijk niet het ministerie van Rekenfouten?
Twee weken geleden krijgt Rotterdam een boete van de overheid. Binnen die twee weken (!) stelt diezelfde overheid dat het hier gaat om een rekenfout die hersteld dient te worden.
Na ‘veiligheid’ als argument om lekker laag over daken te scheren met hele zware vliegtuigen, kunnen we ‘overheidsvluchten’ verwachten.