Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegveld bij Lelystad moet groei opvangenSchiphol barst uit z’n voegen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 521 
|
 Trouw 
Vliegveld bij Lelystad moet groei opvangenSchiphol barst uit z’n voegen

Minister Eurlings pleit ervoor dat het vliegveld in Lelystad (vakantie)vluchten van Schiphol overneemt. Schiphol blijft wel de mainport.
„Alleen met Schiphol kom je niet toe”, zei minister Camiel Eurlings (CDA) van verkeer gisteren naar aanleiding van een studie van het Ruimtelijk Planbureau over de toekomst van de nationale luchthaven. Het planbureau voorspelt dat Schiphol rond 2020 ongeveer 80 miljoen passagiers moet kunnen afhandelen; nu zijn dat er 46 miljoen.

Eurlings verwacht dat Schiphol vanaf 2015 tegen de grenzen van zijn capaciteit aanloopt. En met een economie ’die draait als een tierelier’, aldus de minister, moet gedacht worden aan overhevelen van vluchten naar regionale vliegvelden, met name Lelystad. Het kabinet komt voor het eind van dit jaar met een toekomstverkenning.

Het Ruimtelijk Planbureau ziet veel voordelen in het verplaatsen van prijsvechters of zakelijke vluchten naar regionale vliegvelden. Relatief weinig omwonenden zullen last hebben van vliegtuiglawaai. Bovendien zijn deze luchthavens sneller bereikbaar, overzichtelijk, en is parkeren er goedkoop. En voor Schiphol zijn ze geen bedreiging, omdat ze een beperkte capaciteit hebben.

Schiphol kan door de overplaatsing zijn positie als intercontinentale ’hub’ ofwel overstappunt juist versterken, meent het planbureau. Eurlings maakte duidelijk dat het kabinet Schiphol als centrale luchthaven (mainport) wil behouden. Daarom wijst hij ook woningbouw dichtbij Schiphol, in gebied waar dat nu nog niet mag, af. De druk van Noord-Hollandse gemeenten om daar huizen te mogen bouwen, is groot. Maar Eurlings heeft geen zin in omwonenden die klagen over geluidsoverlast.

De provincie Flevoland juicht de uitbreiding van Lelystad Airport toe, en heeft de ruimtelijke plannen daarop afgestemd, verzekert gedeputeerde Harry Dijksma. Er zijn duidelijke vliegroutes afgesproken die niet over stedelijk gebied gaan.

Dijksma is vooral blij met de extra werkgelegenheid. GroenLinks-kamerlid Wijnand Duyvendak waarschuwt dat vakantievluchten weinig banen opleveren. „Hooguit voor een paar bagagekruiers.” Hij is fervent tegenstander van de plannen. „Je smeert de overlast uit in plaats van die te concentreren. Nederland krijgt er een vieze plek bij.”

Het lijkt er echter op dat een kamermeerderheid voor de plannen is. PvdA en CU noemden de uitbreiding naar Lelystad al in hun verkiezingsprogramma. Ook de Schiphol-woordvoerder van het CDA, Maarten Haverkamp, steunt de minister. „Het is alleen niet verstandig van Eurlings om nu al invulling te geven aan het type vluchten dat naar Lelystad moet gaan. Wij zijn er nog niet uit of dat per se vakantievluchten moeten zijn.”

Wethouder Jaap Lodders (VVD) van Lelystad hoopt dat het aantal passagiers op de luchthaven toeneemt van 100.000 naar 4 miljoen. Volgens hem leidt dat nauwelijks tot extra hinder, maar levert het wel zesduizend banen op.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Einde rustige polder.

Hoe is het toch mogelijk dat die dualistische (my ass) politici maar niet snappen dat luchtvaart boven land alleen maar leidt tot een negatief saldo?

Wat is dan de visie van deze genieën nadat ook de Flevopolder niet meer kan uitbreiden met nog meer vluchten?

Geplaatst door Vos

Nederland krijgt er een vieze plek bij.
Geheel mee eens!

Wethouder Jaap Lodders (VVD) van Lelystad hoopt dat het aantal passagiers op de luchthaven toeneemt van 100.000 naar 4 miljoen. Volgens hem leidt dat nauwelijks tot extra hinder, maar levert het wel zesduizend banen op.

Ik mag het eigenlijk niet schrijven, maar als je dit soort berichten leest, gaan mijn nekharen overeind staan.
Weer de VVD. Ze hebben natuurlijk weer leden/stemmen nodig, de komende tijd.
Juist de VVD heeft er voor gezorgd dat er zeer veel mensen in de herrie zijn komen te zitten. En dat: leidt nauwelijks tot extra hinder.......die man is zeker slechthorend.
Of weet niet wat een paar dB(A) extra inhoudt! Werk is natuurlijk zeer belangrijk, maar waarom wedden ze in Nederland enkel en alleen op de luchtvaartsector? Wanneer leren ze hier eens verder te kijken dan vliegvelden?