Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegtuigoverlast in TU Wijk (Rotterdam The Hague Airport)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1597 
|
 ad.nl 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door: Tanya van der Spek

Bewoners van de TU Wijk in Delft klagen over toenemende geluidsoverlast van Rotterdam The Hague Airport. Het vliegveld erkent dit.
,,De herrie van de jankende motoren is niet te harden”, zegt een 33-jarige bewoner van de TU Wijk. ,,De vliegtuigen van Rotterdam The Hague Airport maken boven de huizen een bocht. Ik zit om 7 uur ‘s ochtends rechtop in bed, soms zijn het er wel vier achter elkaar.” Volgens hem is de situatie sinds ruim een half jaar verergerd. ,,Misschien keren de vliegtuigen nu hier omdat er teveel klachten komen uit Rotterdam en Schiedam.”

Een bewoner van de Westlandseweg, Johan Zantman, denkt dat het al eerder, sinds begin 2013, drukker is qua vliegverkeer. ,,Ik zie ze nu vanaf mijn balkon en dat was eerder niet zo.” Een derde buurtbewoner, Michael Schuller, denkt ook dat er sinds anderhalf jaar meer vliegtuigen overvliegen en dat er meer geluidsoverlast is.

Praag
,,Dat zou kunnen kloppen”, zegt Desiree Breedveld, woordvoerder van Rotterdam The Hague Airport. ,,Sinds ongeveer twee jaar zijn er nieuwe bestemmingen toegevoegd in het oosten, bijvoorbeeld Praag, Wenen en Istanbul. Vaak stijgen de vliegtuigen op in zuidwestelijke richting. Het hangt af van hoe de wind staat, ze moeten altijd tegen de wind in opstijgen. Na de start draaien ze naar rechts en komen ze over Delft om hun koers naar het oosten voort te zetten.”
Dat nu boven Delft wordt gevlogen om Rotterdam en Schiedam te ontzien, ontkent Breedveld stellig.

Transavia landt op het vliegveld in Rotterdam. © AD/archieffoto Dreamstime.
,,In een bocht klinken vliegtuigen nog luider”, aldus een bewoner. ,,Als ze een stukje zouden doorvliegen, hoeven ze niet boven de huizen te keren maar kan dat boven weilanden.”

Bocht
,,Als deze bocht wijder kan worden genomen zodat er niet over een woonwijk gevlogen hoeft te worden, dan wordt daarvoor gekozen”, stelt Breedveld. Zij zegt ook dat een bocht nemen niet per definitie luider klinkt, alleen als de motoren tegelijkertijd kracht bijzetten om te stijgen. 

Op donderdag 27 november is er op Rotterdam The Hague Airport een buren-informatieavond voor inwoners van Delft.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

Onlangs stond in De Volkskrant dat de Schiphol Group opnieuw een prijsvechter op dat vliegveld heeft binnengehaald.

Bij de Stichting Groene Hart komen er meldingen over dezelfde problematiek boven met name de stad Gouda.

Weer een teken dat er iets fundaneteel niet klopt en de suggestie:

NAAR EEN WET LUCHTRUIMBEHEER?

Met de wens van de sector om het aantal vliegbewegingen tot 2040 te gaan verdubbelen is er sprake van een levensgroot probleem.

Het vervallen van bescherming door het nieuwe VVA stelsel en opofferen van het laatste beetje kwaliteit van onze woon- en leefomgeving maakt de nieuwe luchtvaartwet in feite onaanvaardbaar.

Slechts door gezamenlijk optrekken van lokale en regionale platforms, politici en bestuurders valt nog een oplossing te vinden.

Het doel: de realisatie van een WET LUCHTRUIMBEHEER waarin een duidelijke plaats is ingeruimd voor het zekerstellen van de kwaliteit van onze woon- en leefomgeving.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

En de politiek? Horen (?) zien (?) en vooral zwijgen ! Dat geeft de sector alle vrijheid om het westelijke deel van Nederland tot een hel te maken!