Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Vliegtuigoverlast IJmond wordt alleen maar erger’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 845 
|
 NHD 
‘Vliegtuigoverlast IJmond wordt alleen maar erger’

UITGEEST-De Polderbaan op Schiphol blijft de gemoederen in de IJmond bezig houden. Tijdens de gisteravond belegde voorlichtingsavond van de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol (CROS) stonden alle betrokken partijen opnieuw lijnrecht tegenover elkaar.

Het goede nieuws is dat de bewoners van -vooral - Uitgeest en Castricum weten wat ze de komende tijd kunnen verwachten. Het slechte nieuws: binnenkort komen er nog meer ‘vliegbewegingen’ boven de IJmond.

De emoties liepen soms hoog op in het gemeentehuis van Uitgeest. De op 20 februari in gebruik genomen Polderbaan bezorgt sommigen letterlijk slapeloze nachten.

De duidelijkheid die de CROS, de commissie waarin alle betrokken partijen overleg voeren (bijvoorbeeld over het aantal vluchten boven de provincie en de bijbehorende geluidsoverlast), had willen scheppen, was voor velen lang niet helder genoeg. Met de informatie die vertegenwoordigers van Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verstrekten, nam menig bezoeker al evenmin genoegen.

Epicentrum
Met een keur aan statistieken staven enkele sprekers de populariteit en het belang van ‘Schiphol Mainport’. Diverse landkaarten tonen een wirwar aan rode, groene en blauwe pijlen. Het veelkleurige netwerk boven de deels zichtbare provincie Noord-Holland, blijkt het aantal vluchten in één nacht. ,,Zoals u ziet, ligt Uitgeest in het epicentrum van alle vluchten’‘, licht CROS-voorzitter A. Wildekamp toe. Uit de zaal klinkt geroezemoes. Wildekamp: ,,We zijn bij elkaar om ook hier over te praten. De CROS wil weten hoe de bewoners hierover denken.’‘

Spanning
Die oproep maakt direct de tongen los. Sommige aanwezigen hebben zichtbaar moeite zich in te houden. Als M. Wenting (LVNL) vertelt dat de Polderbaan vanaf 4 juni ook overdag gebruikt zal gaan worden, loopt de spanning op. ,,Maar dat zal heel beperkt zijn, voorlopig alleen s middags’‘, sust Wenting. ,,Maar in juli wordt de baan volledig in gebruik genomen.’’

Velen maken de vertaalslag: vliegtuigen komen binnenkort dag en nacht over. De verzekering dat de Nederlandse overheid de strengste milieugrenzen ter wereld hanteert en die ook streng controleert, blijkt alles behalve een geruststelling.

,,Als ik had geweten van deze overlast, was ik nooit naar Uitgeest verhuisd’‘, laat H. Hoogerwerf verontwaardigd weten. ,,Dan was ik wel naar de Kop van Noord-Holland gegaan.’’ Zo denken meerdere Uitgeesters er over. De cijfertjes en in beeld gevangen vliegbewegingen kunnen velen gestolen worden.

De vragen gaan over subsidie om maatregelen tegen geluidsoverlast te kunnen nemen, mogelijke extra controlepunten in de regio en wat de CROS nu werkelijk kan betekenen voor de bewoners van de IJmond.’’ Ook de vraag hoe dit alles voor het milieu zal uitpakken, wordt niet vergeten. ,,Het hele verhaal is duidelijk, maar wat me verontrust is dat het kennelijk alleen nog maar erger wordt’‘, verwoordt Hoogerwerf zijn gevoel. ,,Er zal alleen maar meer worden gevlogen. Heeft een avond als deze daarom wel zin?’’

Nachtrust
De Polderbaan ligt er en zal de komende tijd alleen nog maar intensiever worden gebruikt. Milieuexpert Rob Pouwels: ,,Tachtig procent van de vluchten van de Polderbaan zal over de IJmond vliegen. Het wordt dus alleen maar erger.’’

,,Iedereen heeft recht op een goede nachtrust!’‘, roept een Uitgeester boos uit.


Reacties op dit bericht