Platform Vlieghinder Kennemerland
 

“Vliegtuiglawaai zal door Polderbaan fors toenemen”‘Verenig u tegen geluidhinder’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 2628 
|
 NULL 
“Vliegtuiglawaai zal door Polderbaan fors toenemen”‘Verenig u tegen geluidhinder’

‘Verenig u tegen geluidhinder’
“Vliegtuiglawaai zal door Polderbaan fors toenemen”
Bron:  de Castricummer, 29 januari 2003  

Castricum - De een hoort niets, een ander ergert zich groen en geel aan de laag overkomende vliegtuigen boven Castricum. Sinds vliegtuigen over zee aanvliegen naar de Zwanenburgbaan op Schiphol is het aantal klachten uit de gemeente drastisch toegenomen. Verwacht wordt dat met de ingebruikname van de nieuwe Polderbaan op 20 februari de overlast zal toenemen en dan met name in Limmen, Akersloot en Uitgeest. De Zwanenburgbaan zou ‘s nachts worden gesloten, maar uit een voorgestelde overgangsregeling blijkt dat vrijstelling wordt verleend gedurende het overgangsjaar. Dit betekent voorlopig een verdubbeling van lawaai.

“Stilte en rust zijn grondrechten van de mens,” zegt Prof. Dr. O.L.M. Bijvoet in zijn woning in Bakkum. Hij is een van de 75 inwoners die in het derde kwartaal van het afgelopen jaar met grote regelmaat een klacht heeft ingediend bij de Commissie Geluidhinder Schiphol. Het klachtenbureau ontving in dat kwartaal de meeste klachten uit Castricum; 3747 klachten afkomstig van 75 inwoners. Dat komt neer op vijftig klachten per persoon in drie maanden. “Het klachtenbureau vergeet voor het gemak dat 75 inwoners in Castricum vergelijkbaar is met 750 inwoners in Haarlem. Castricum heeft nu eenmaal veel minder inwoners. De klachtenlijn en de website stellen bovendien zoveel vragen bij iedere klacht en zij boeken zo weinig resultaat, dat zelfs deze commissie vermoedt dat men klaagmoe is geworden.” Bijvoet en medestanders hopen dat klagers in Castricum zich zullen verenigen, omdat een vereniging als rechtspersoon meer invloed kan uitoefenen op beleid ‘dan loslopende individuen’. “Dat is gebleken bij het vliegveld Beek in Limburg en Heathrow bij Londen.”

Aanvliegen over zee
Het laag aanvliegen in een zogenaamde ‘glijvlucht’ vanuit zee met bochtenwerk boven de kustplaatsen om te landen op de Zwanenburgbaan, vindt plaats sinds 2001. Bijvoet: “Deze maatregel is getroffen om Haarlem en gebieden ten zuiden daarvan te ontlasten. Sindsdien zijn de klachtenaantallen vanuit Castricum en Heiloo een veelvoud van vroeger geworden. Ik ben destijds Haarlem ontvlucht vanwege geluidsoverlast. Die overigens veel minder was. We hebben gekozen voor het nabije Castricum, vanwege de rust die hier toen nog heerste. Maar nu komt het voor dat er dagenlang iedere twee minuten een vliegtuig over het huis vliegt. Per vliegtuig zal de geluidsnorm wel niet worden overschreden, maar dat het geluid sommige dagen nooit ophoudt, is veel minder verdraagbaar dan een enkele kortdurende storing. Op zich kan zelfs die funest zijn, zoals wanneer doodstille nachten steeds vanaf vijf minuten over vijf uur worden verscheurd door rijtjes van drie opeenvolgende gillend boven Castricum wendende machines.” ‘s Zomers en ‘s winters blijven de ramen potdicht. Het buiten genieten van de natuur heeft een zwart randje gekregen. Bijvoet heeft de grootste moeite om zich nog te kunnen concentreren op de werkzaamheden die hij als gepensioneerd hoogleraar verricht. “Rust is kostelijk en laat mensen tot zichzelf komen. Er is dan ook is geen enkel economisch belang dat rechtvaardigt dat het grondrecht op rust van een kleine groep mensen uit Castricum, Heiloo en Krommenie op te offeren. Die kleine groep vormt overigens waarschijnlijk maar het traditionele topje van de ijsberg.”

Rust voor bewoners en toeristen
De commissie denkt daar anders over en zegt het uitsluitend via deze regio binnenvliegen van westelijk en zuidwestelijk verkeer nog verder te willen bevorderen. “De Commissie Geluidhinder Schiphol gaat er prat op dat de overlast in het zuiden van Noord-Holland mede door haar toedoen is afgenomen. De eerste maanden na de maatregel leken de klachten in Haarlem minder en in Castricum niet meer, meldde de commissie juichend.” Hij zegt verbaasd te zijn dat nu Castricum en Krommenie plotseling de grootste klachtendichtheid van het westen van Nederland blijken te hebben, de commissie in alle talen zwijgt over haar falen en dat.er vanuit de lokale politiek geen actie wordt ondernomen. “Ik begrijp niet dat Castricum dit neemt. Naast eigen bewoners, waarvan een gedeelte in Castricum is komen wonen voor de rust, heeft de gemeente ‘s zomers bovendien te maken met duizenden toeristen. Die komen hier niet om in het lawaai te zitten. Het economisch belang van deze traditionele vakantiebestemming voor de gewone Amsterdammer wordt opgeofferd aan die van de uitbaters van Schiphol. Uitbaters die zelfs geen BTW betalen op kerosine en vliegtickets.” Bijvoet weigert zelf om voortaan gebruik te maken van het vliegtuig. “Ik zie niet in waarom je beslist naar landen als Sri Lanka op vakantie moet. Niemand is daar mee gediend.”

Hinder meten
De Commissie Geluidshinder Vliegtuiggeluid onder leiding van de Delftse hoogleraar Guus Berkhout bestaat niet meer. Berkhout heeft de opdracht teruggeven aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, omdat hij zou zijn tegengewerkt. Volgens Berkhout is het Ministerie niet geïnteresseerd in onafhankelijk onderzoek naar geluidsoverlast. In Trouw noemde Philip Hofmeijer, directeur van het Platform Nederlandse Luchtvaart, het alleen maar goed dat de commissie Berkhout de opdracht om geluidshinder rond Schiphol te meten terug heeft gegeven. Dat zou de mogelijkheid openen voor een nieuwe aanpak. Het traditionele onderzoek richt zich immers op het registreren en meten van de aantallen decibellen. Maar er zouden ook andere oorzaken dan puur akoestische meespelen. “Hinder kun je niet meten”, zegt Bijvoet. “Er zou ook onderzoek naar niet-akoestische factoren van geluidshinder moeten plaatsvinden. Het gaat er ook om hoe mensen het geluid beleven.”

Verstoring slaap
Op het Klacht- en Informatiecentrum van de Commissie Geluidhinder Schiphol worden veel klachten geregistreerd over de nachtelijke hinder van Schiphol. Met name over het vliegtuiglawaai aan het begin en het einde van de nacht wordt veel geklaagd. In Castricum draagt het vliegverkeer ruwweg tussen vijf en zeven uur ‘s morgens voor een aanzienlijk deel bij aan verstoring van de slaap. Dat men inderdaad onrustiger slaapt door vliegtuiglawaai blijkt ook uit metingen die door TNO zijn verricht bij mensen die rond Schiphol wonen. Het onderzoek werd verricht in vijftien woonkernen op verschillende afstanden van Schiphol. Conclusie van het onderzoek is dat het vliegtuiggeluid de slaap van tienduizenden omwonenden van Schiphol onrustiger maakt. Geluidhinder heeft bovendien invloed op het humeur en kan leiden tot onder meer een verhoogde bloeddruk, concentratieproblemen en stress. “De overlast zou bijvoorbeeld verminderd kunnen worden als de vliegtuigen langer hoog in de lucht blijven en steiler dalen”, aldus Bijvoet. “Maar daar wordt niet over gepraat, want die optie kost geld.”

Actie
Bijvoet: “De geluidhinder in de regio Schiphol blijkt inmiddels een probleem waarvoor de politieke wil ontbreekt om die aan te pakken. Toch is het recht op rust in het nieuwe Europa officieel erkend als een grondrecht en heeft zelfs een rechter in Engeland kort geleden Heathrow op de genoemde gronden om zijn nachtvluchten veroordeeld. Het oordeel wordt nu aangevochten door de Londense Kamer van Koophandel.”

Mensen uit Castricum en omstreken die overlast van vliegtuiggeluid ervaren kunnen zich schriftelijk melden met naam, adres, postcode en telefoon bij ‘Verenig u tegen geluidhinder’. Het adres is Van Haerlemlaan 18, 1901 JN Castricum. Uitgangspunt is krachten te bundelen, zodat er als rechtspersoon officieel een vuist gemaakt kan worden. Het telefoonnummer van de klachtenlijn is 020-6015N555. Klagen kan ook op de website www.commissiegeluidhinderschiphol.nl.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gaasterland, Jan uit Ter Aar

Sinds 14 dagen hebben we in Ter Aar (gemeente Nieuwkoop) ongelofelijk veel last van vliegtuiglawaai. Niet alleen overdag, maar ook 's nachts. Het houdt ons uit de slaap!
Wat is het telefoonnummer van de klachtenlijn?


Geplaatst door gerard uit NULL

Kijk even op www.bezoekbas.nl. De klachtenlijn is tegenwoordig van Schiphol.
U moet wel datum en tijd van de vliegtuigoverkomsten kunnen noemen en in het goede postcodegebied wonen. Succes!

O ja, wat u nu beleeft, beleven wij in Castricum vrijwel ieder nacht vanaf 23 februari 2003.... Sterkte!


Geplaatst door webbeheer uit NULL

A van genderen, in 2003 bestond het genoemde adres wel degelijk... Dit is een oud bericht uit het archief van 2003. Inmiddels is het klachtebureau meermalen van eigenaar veranderd, op het momet van schrijven is het eigendom van Schiphol zelf. Men kan nu http://www.bezoekbas.nl bezoeken om een klacht over geluidshinder door vliegverkeer van Schiphol in te dienen.