Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegtuiglawaai

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 1330 
|
 NvC 
Vliegtuiglawaai Download het gehele artikel 'Vliegtuiglawaai'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

Deze Alkmaarse bewoner heeft een probleem!
Misschien wil de Alkmaarse gemeente wel oor-
-dopjes uitdelen?
Vliegtuiggeluid is vele malen erger dan de
vuilnismannen, die om halfnegen s-morgens de
vuil ophalen! Bovendien, brommers heb je ook
in een dorp! Dus, wij hebben ook
vuilnismannen, ook een kerktoren die zich
laat horen en als extra: vliegtuigherrie!
Daar heeft deze Alkmaarse bewoner van de
Alkmaarse binnenstad, geen last van!
Dit is dus pas een zeurkous!

Geplaatst door bp van den born uit wijk aan zee

de mensen woonden al in de randstad toen opeens de polderbaan werd geopend., en plotseling van de een op de andere dag zaten honderd duizende in het lawaai van de aan en uitvliegroutes

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Het stukje is tekenend voor de perceptie van iedereen die niet tot op het bot geraakt wordt door de vliegtuigoverlast.
Heel vaak kom je reacties tegen van mensen die stellen dat Schiphol al heel oud is en dat mensen ‘daar’ dan maar niet moeten gaan wonen.
De vergelijking met geluidsoverlast van spoor of snelweg wordt ook vaak getrokken. Wat daarbij vergeten wordt is dat het type geluid dat een MD11 verspreid een compleet ander karakter heeft dan het aanhoudende gestamp van bijvoorbeeld een bootmotor.
Neem een kind van tien, leg het aan boord van een schip en tuf een of ander saai kanaal door. Het kind wordt hooguit wakker van een boeggolf van een passerend schip, zeker niet van het geluid van de motor.
Zet echter iedere twee minuten 4 stofzuigers aan voor een minuut en het kind zal minder goed uitgerust aan dek verschijnen.

Het grote probleem van ons geluidsgehinderden is dat politiek Den Haag niet wakker ligt van 200.000 of 300.000 ernstig slaapgestoorden. Het centrum van Alkmaar kennelijk ook niet. Het volume (200.000) is eenvoudigweg te klein om politieke aandacht te krijgen. De lobby van de luchtvaart is vele malen rijker dan de lobby tegen geluidoverlast.

Daarom denk ik dat het van het grootste belang is Schiphol op de agenda te krijgen van veel meer mensen dan alleen maar van de direct betrokkenen. De vraag is echter:
“Hoe?”

Bij dezen wil ik iedereen oproepen na te denken over mogelijkheden om de geluidsoverlast in de regio nadrukkelijker onder de aandacht te brengen van de betrokken bestuurders en om meer draagvlak te creëren bij de rest van de bevolking van Nederland (of Europa).
Het alternatief is wachten tot evaluaties zijn afgerond, de politieke stroming opeens weer groen wordt of er een verschrikkelijke ramp plaatsvindt rond de luchthaven.