‘Vliegtuigen verbieden is geen optie’
ALPHEN - Het is niet mogelijk een vliegverbod boven de bebouwde kom van Alphen in te stellen. Experts zeggen dat daarvoor een verandering in de bestaande wetgeving nodig is.
Zij achten dat niet haalbaar.
,,Vliegtuigen verbieden is geen optie,’’ zegt Benno Baksteen, luchtvaartdeskundige. “Er is geen alternatieve route voor de vliegtuigen die over Alphen vliegen.’’
Daar denkt de gemeenteraad in Alphen anders over. Er is te veel overlast en dus moeten vliegtuigen de stad 24 uur per dag mijden. Als er geen oplossing komt voor het probleem, stapt de gemeente naar de rechter.
Op Beter Alphen na zijn alle partijen in de gemeenteraad het erover eens dat er een einde moet worden gemaakt aan de overlast. Wethouder Lyczak is opgedragen te strijden voor een vliegtuigvrij luchtruim. ‘s Avonds zijn vliegtuigen boven Alphen al niet welkom. Die regel moet ook overdag gaan gelden.
Maar Baksteen zegt dat er geen mogelijkheid is een verbod in te stellen. ,,Luchtvaart hoort bij onze samenleving. Schiphol is een mainport met veel verbindingen. Het parlement kan op verzoek van Alphen wel zeggen: we maken van Schiphol een regionaal vliegveld, maar dit kan economisch niet. Er zijn veel mensen afhankelijk van de luchtvaart, ook in Alphen.’‘
De luchtvaartdeskundige ziet maar één mogelijke oplossing: de nadelen, oftewel de overlast, beperken. Hier zijn enkele methoden voor. ,,Landende vliegtuigen komen op 800 meter hoogte aangevlogen, het is technisch mogelijk om dit te verhogen tot 900 meter. Op deze manier is er minder overlast,’’ aldus Baksteen.
Marjolein Wenting vindt het volstrekt ondoenlijk om vliegtuigen om Alphen heen te leiden. Wenting is manager Corporate Communications bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Deze organisatie leidt al het vliegverkeer in Nederland in veilige banen.
Elke dag wordt op Schiphol gekeken naar de weersomstandigheden. Vervolgens kiest de LVNL drie banen waar de vliegtuigen die dag landen en opstijgen. Bij iedere baan horen voorgeschreven routes, die bepalen hoe de vliegtuigen worden geleid. ,,We gebruiken nu de meest efficiënte manier. We kunnen niet opeens om Alphen heen gaan vliegen, dit heeft directe consequenties,’’ zegt Wenting.
Het verbod kan alleen tot stand komen als de bestaande wet- en regelgeving wordt veranderd. Wenting: ,,De wet moet worden aangepast door het parlement. Deze zal eerst langs de ministers moeten en dan naar de Tweede en Eerste Kamer. De wetgever heeft vastgesteld dat Schiphol geen klein vliegveld is. Met het uitgangspunt dat de luchthaven moet blijven bestaan, zullen ze niet opeens de wetgeving gaan veranderen.’‘
Een vliegverbod bij daglicht wordt moeilijk. Schiphol verwerkt overdag namelijk veel meer vliegtuigen dan ‘s avonds. Tijdens de piekuren zijn dit er 140 per uur. Wenting: ,,Op deze drukke momenten houden wij ons aan vaste aanvliegroutes. Deze lopen ook over Alphen. Dit is vastgelegd in strenge wetgeving.’‘
De gemeenteraad stelt voor dat de vliegtuigen een bocht nemen om de stad heen, tussen Boskoop en Alphen door. Dan zou niemand last hebben van de vliegtuigen. Volgens Wenting is dit nu niet mogelijk vanwege de voorgeschreven routes.
Alphen is sinds 1 januari lid van de CROS, de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol. Het overlegorgaan wil de belangen van verschillende partijen behartigen om overlast te beperken. Wethouder Lyczak zal de Alphense zaak hier op verzoek van de gemeenteraad aan de orde stellen.
Heidi Boussen, secretaris bij de CROS, wacht af tot de wethouder over de Alphense wens begint. ,,Dit heeft hij nog niet gedaan. Het baangebruik is wettelijk vastgelegd. Het enige wat de CROS kan doen is aan het rijk vertellen wat de gemeente wil.’‘
Alphen is niet de enige gemeente waar inwoners last hebben van het lawaai van vliegtuigen. Boussen: ,,Er zijn 31 gemeentes bij ons aangesloten en dat is niet voor niks. Maar ik heb nog niet eerder meegemaakt dat een gemeente - wanneer de overlast niet vermindert - een rechtzaak wil aanspannen.’’
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Applaus!