Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtuigen op zonne-energie

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 594 
|
 Parool 
Vliegtuigen op zonne-energie

VANCOUVER - Vliegtuigen op zonne-energie of waterstof. Over veertig jaar mag de luchtvaart het milieu volgens brancheorganisatie Iata niet meer vervuilen.

De luchtvaart is verantwoordelijk voor twee procent van de uitstoot van CO2, dat gezien wordt als de belangrijkste veroorzaker van de opwarming van de aarde. In 2050 moet dat aandeel nul zijn, aldus de Iata. De organisatie vertegenwoordigt 260 maatschappijen.

Met vliegtuigbouwers Boeing en Airbus en de fabrikanten van vliegtuigmotoren wil de Iata werken aan milieuvriendelijke vliegtuigen. De fabrikanten doen mee, maar Boeing betwijfelt of ‘nul emissietoestellen’ haalbaar zijn. ‘‘Het lijkt een brug te ver,’’ aldus Mike Cave van Boeing, ‘‘maar een CO2-neutrale luchtvaart moeten we kunnen bereiken.’‘

De oproep is een antwoord op wat Iata ‘de crisis in Europa’ noemt: plannen om - onder meer in Nederland - milieutaks in te voeren op vliegtickets. Volgens de Iata helpen heffingen het milieu niet, omdat -zoals in Nederland- de opbrengst in de schatkist verdwijnt. De uitstoot van schadelijke stoffen zal er bovendien nauwelijks door afnemen.

De bereidheid om de uitstoot van schadelijke stoffen, financieel, te compenseren is in de luchtvaartbranche wel aanwezig. Zo wil Air France-KLM een milieuheffing van tien euro per ton CO2, waarbij de opbrengst ten goede komt aan het milieu.

De Iata-vergadering staat in het teken van herstel van de luchtvaartsector. Na jaren monsterverliezen wordt dit jaar een gezamenlijke winst van 5,1 miljard dollar (3,75 miljard euro) voorzien. De maatschappijen zullen dit jaar 470 miljard dollar (348 miljard euro) omzetten.

Europese maatschappijen zijn het winstgevendst: zij zullen volgens Iata 2,7 miljard dollar (twee miljard euro) winst maken. Amerikaanse maatschappijen zullen voor het eerst sinds 2000 tezamen quitte draaien.

Tussen 2001 en 2006 leed de luchtvaart mondiaal 34,4 miljard euro verlies, in de nasleep van de terreuraanslagen, de oorlog in Irak en door hoge brandstofprijzen.


Reacties op dit bericht