Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Vliegtuigen moeten minder bochten maken

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 890 
|
 hier.nu 
Vliegtuigen moeten minder bochten maken

Vindt de Europese Commissie. De onlogische omwegen die veel vliegtuigen nemen veroorzaken onnodig extra CO2-uitstoot. Langzaam klimt de vervuilende luchtvaart op de politieke agenda.

‘Kijk naar de vliegroutes - het is belachelijk’, zegt Antonia Tajani, de Europese commissaris voor transport. ‘Kijk naar de kosten in termen van vervuiling en vertragingen.’

Doordat het Europese luchtruim is verdeeld in verschillende nationale zones, met verschillende regels, vliegen vliegtuigen binnen Europa gemiddeld 49 kilometer extra.

invloed
Vliegen veroorzaakt ongeveer 3 procent van Europa’s CO2-uitstoot, terwijl het aantal vluchten volgens voorspellingen, in de 12 jaren naar 2020 wederom zal verdubbelen.

...is groter
De invloed op het klimaat van vliegen is echter veel groter dan alleen de uitstoot van CO2 zou suggereren: andere broeikasgassen vullen dit aan en de broeikaswerking neemt verder toe door de grote hoogte waarop de uitstoot plaatsvindt.

Daarmee wordt inmiddels ongeveer 8 procent van de jaarlijkse versterking van het broeikaseffect veroorzaakt door de luchtvaart.

Maar ook die cijfers geven nog een vertekening van de invloed van vliegen. Want klimaatverandering wordt vanzelfsprekend voor een groot deel door industrie en landbouw en, minder bekend, ontbossing veroorzaakt.

zuinig huishouden
Binnen het deel waar je als individu voor verantwoordelijk bent kunnen vliegreizen een schrikbarende aandeel innemen. Een paar langeafstandsvluchten belasten het klimaat meer dan het directe energiegebruik (gas en elektriciteit) van een heel gezin, een heel jaar lang. Of van een zuinig huishouden, twee of drie jaar lang.

Maar, sommige ontwikkelingen zijn er om te keren, en sommige donkere voorspellingen, om te leugenstraffen.

Met de zomer voor de deur vinden we het tijd voor 8 vliegtips waarmee je met een gerust hart klimaatneutraal op vakantie kunt:

1. Vlieg niet. Eigenlijk is het zo simpel.

2. Denk na over de afstand tot je vakantiebestemming. Een strandvakantie in Azië kost bijna 10 keer zoveel CO2 als één in Spanje. Voor zon, zee en strand hoef je niet naar de andere kant van de wereldbol.

3. Als je binnen Europa op vakantie gaat, denk dan eens na over het comfort van een treinreis. Ook touringbussen zijn beter voor het klimaat. Zelfs volgepropte carpoolende auto’s.

4. Lekker genieten van de natuur en na de vakantie helemaal topfit zijn? Fietsvakanties!

5. Kies voor lange vakanties af en toe, in plaats van heen en weer te vliegen voor korte tripjes.

6. Als je toch vliegt, neem dan niet teveel bagage mee. Volgens recent onderzoek van de VN zou het jaarlijks 2 megaton CO2 schelen als passagiers niet meer dan 20 kilo extra gewicht op de last van straalmotoren meezeulden.

7. Moedig ook anderen aan om beter na te denken over vliegkilometers en om deze vliegtips te bekijken.

8. Tot slot hetgeen dat inmiddels een vanzelfsprekendheid mag zijn: als je dan toch vliegt, vlieg dan klimaatneutraal. Groene vliegtickets zijn inmiddels overal te koop. De CO2-compensatie van een retour Middellandse Zee kost niet meer dan een tientje, waarmee bijvoorbeeld projecten voor herbebossing kunnen worden gefinancierd.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

"Een paar langeafstandsvluchten belasten het klimaat meer dan het directe energiegebruik (gas en elektriciteit) van een heel gezin, een heel jaar lang. Of van een zuinig huishouden, twee of drie jaar lang."

Desalniettemin zal Camiel E. binnenkort de Luchtvaart Sector een grotere subsidie aanbieden vanwege de stijgende olieprijzen en de dalende dollar.

Wedden?

Geplaatst door Cor Portegies uit Wijk aan Zee

In het belang van de luchtvaart wordt veel aandacht besteed aan efficientie door de steeds duurdere brandstof. Dit is echter niet van toepassing op Schiphol.Het verkeer rondom Schiphol is duidelijk te volgen op de website, met koers , hoogte en snelheid. Op Schiphol is er geen structureel vliegpatroon met directe routes uit te voeren in glijvlucht ( zero thrust approach ). Op schiphol wordt eerst geslalomd met het resultaat dat toestellen 10 tot 15 minuten langer in de lucht zijn. En dit op lage hoogte en snelheid waarbij het brandstofgebruik relatief 40 tot 50 % hoger is ten opzichte van afstand. Ook moet meegerekend worden de kosten van het vervoer van deze extra brandstof alsmede de extra crew, motor en airframe tijd.
Met meer dan 500 landingen per dag is het exrea brandstofgebruik enorm. De waarde van
€500.000.-- per dag aan extra kosten is een redelijke schatting. Nog maar niet te spreken van de oxide uitstoot en geluidshinder.
Wat echter verbaast is dat de luchtvaartmaatschappijen deze onnodig verspilling kennelijk accepteren en nie luidruchtig protesteren bij de LVNL.

Cor Portegies

Geplaatst door Els uit Castricum

Jullie willen niet weten wat ik nu weer bedacht heb. Maar ik overweeg serieus om prinses Maximá en prins Willem-Alexander een brief te schrijven en hen te wijzen op alle snoepreisjes en reizen zij in korte tijd maken. Wat een voorbeeld voor allen die dit nadoen.

Geplaatst door Gerard uit NULL

Oxide uitstoot?
Cor, weet je dat zeker?

op radar.vlieghinder.nl/frankfurt.php zie je overigens de vliegpatronen van Frankfurt. Ook daar grote lussen. Net als rind Londen, ik hoop dat de luchthavens in dat gebied eerdaags ook op deze site te zien zijn.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Vliegen is in Nederland tot iets heiligs verklaard. Schiphol werkt nog steeds met achterhaalde techniek tbv. het naderen van toestellen naar Schiphol. Dat systeem wordt in stand gehouden vanwege kosten en koppigheid? Eurlings zul je daar niet over horen. Die maakt zich slechts druk over hoe hij Schiphol nu weer kan matsen.
De vele (onnodige !) bochten die boven de gemeente Uitgeest worden uitgevoerd, zijn een klassiek voorbeeld van de arrogantie van de sector. Zelfs nu het volgens hen wat minder gaat, wat overigens niet te merken is aan de vele toestellen die over zo'n klein gebied worden geloost !
Maar dit is makkelijk scoren voor de sector:
relatief weinig mensen, dus die krijgen praktisch de meeste herrie te verduren.

Zelfs een excuus kan er niet vanaf, wel een soort afkoopsom aan plaatselijke verrenigingen. Dan mag je niet meer wijzen op de onrechtvaardigheid die de sector over ons uitstort. Nee, ik kan voor de sector geen enkele symphatie meer voelen.