Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtuigen elf keer zo vies als hsl

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 637 
|
 Telegraaf 
Vliegtuigen elf keer zo vies als hsl

NS verwacht toeloop door milieuvoordelen

door Arnold Burlage

AMSTERDAM, maandag
    De hogesnelheidstreinen, die vanaf 9 december in ons land gaan rijden, zijn verrassend veel schoner dan tot nu toe werd gedacht. Zo veroorzaken vliegtuigreizigers tussen Londen, Parijs, Brussel en ook Amsterdam liefst elf keer meer CO2 uitstoot dan treinreizigers.

Zo toont een onafhankelijk onderzoek aan door een consortium van het gerenommeerde Paul Watkiss Associates en AEA Technology Environment in opdracht van Eurostar, de hogesnelheidstrein tussen Europa en Engeland, waarmee de NS samenwerkt.
     
Ecotaks

NS Hispeed, het nieuwe hogesnelheidsbedrijf van NS, verwacht miljoenen passagiers meer als gevolg van de ’vuile’ luchtvaart, waarvan de passagiers nu ook nog met een hoge ecotaks worden belast. Voor de hogesnelheidstreinen in ons land wordt in 2010 jaarlijks gerekend op 16 miljoen binnenlandse en 8 miljoen internationale reizigers. De commercieel directeur van NS Hispeed, Jan Willem Siebers, zei dat gisteren.

Het onderzoek toont aan dat een retourvlucht Londen-Parijs zorgt voor 122 kilo CO2 per passagier tegen 11 kilo per treinreiziger. Een retourtje Londen-Brussel/Amsterdam veroorzaakt 160 kilo CO2-vervuiling per luchtreiziger tegen 16 kilo per treinreiziger.
Voor het onderzoek werd rekening gehouden met de nieuwste vliegtuigtypes, actuele aantallen passagiers per toestel en de mix van stroombronnen voor treinverkeer.

Vier op de tien luchtreizigers zal de trein gaan kiezen vanwege milieuvoordelen, comfort, snelheid en de voordelen van het reizen van deur tot deur, zo verwachten de onderzoekers.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Oei oei oei, wat zal Benno Baksteen hier wel niet van vinden? Die beweert nog steeds bij hoog en bij laag dat vliegverkeer zeer milieuvriendelijk is.

Kotom, de hoogste tijd Benno om te lobbyen maar weer.


Geplaatst door J.H. Griese

Eindelijk dus dat die HSL gaat rijden. In de PKB schiphol 1995 werd al beloofd, dat veel meer europees vliegverkeer zou worden overgenomen door de HSl. Daar was in het beleid toen al rekening mee gehouden.
Weet u het nog: Ijn diezelfde PKB1995 stond, dat De Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan, zouden worden gaan ontzien. Alleen die laatste baan wordt nu minder bevlogen.
Dus nog een reden om nu geen groei meer toe te staan: Veel europese vluchten kunnen nu dus door de HSL worden opgevangen.
Tja, inderdaad, die meneer Baksteen toch.......