Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Vliegtax kost Schiphol 12.000 banen’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 967 
|
 Haarlems Dagblad 
‘Vliegtax kost Schiphol 12.000 banen’

HILVERSUM -  De omstreden vliegtax gaat Schiphol op korte termijn 12.000 banen kosten. Dat stelde woordvoerder Mirjam Snoerwang van Luchthaven Schiphol vrijdag in het tv-programma EénVandaag. Hierbij gaat het vooral om lager opgeleide werknemers, zoals grondpersoneel.


Woensdag bepaalde de rechtbank in Den Haag dat de vliegtax per 1 juli gewoon doorgaat. Vluchten tot 2500 kilometer worden vanaf die datum extra belast met 11,25 euro per persoon. Op langere vluchten wordt een milieuheffing van 45 euro per persoon geheven.

Door deze maatregel wijken verschillende luchtvaartmaatschappijen uit naar luchthavens net buiten Nederland. Zo liet vliegmaatschappij Sky vrijdag weten zijn zondagsvluchten naar Antalya vanuit Weeze, een plaats net over de grens bij Nijmegen, te gaan uitvoeren.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit Nederland

Verlies van banen??? Het is de grootst mogelijke onzin.
Ruim een maand geleden verdwaalde ik s`avonds op schiphol en kwam terecht bij een ingang voor grondpersoneel (nabij het mortuarium.) Niemand kon mij vertellen waar ik moest zijn, en hoe ik mijn auto terug kreeg, die achter de hermetisch gesloten roodwit geblokte toegangspoort stond omgeven door betonpalen. Er was niemand meer aanwezig om 22:00 uur.
De luchthavenpolitie kon niets voor mij doen.
Ik vroeg hen: Wat gaat u doen als dat gebouw achter de palen in de fik vliegt? Hoe moet de brandweer daar dan bijkomen? Verveeld reageerden ze. (Ik had ze natuurlijk van hun warme bak koffie afgehaald) Ze wisten het niet. Onthutst was ik. Was ik genoodzaakt met de bus naar huis te gaan? Uitermate vervreemdende en onheilspellende 2 uur durende situatie.
Gedurende die periode reden autos af en aan met daarin 4 polen , of 4 roemenen of andere lieden van buitenlandse kom af, die geen woord nederlands spraken. M.i. rechstreeks afkomstig uit een of ander goedkoop pension.
Zijn dat de banen die op de tocht staan?
Ik denk eerder dat de managers, samen met de happy few bij de aandeelhouders wat benauwd zijn vanwege hun bonusregelingen.
Enzo wordt de burger via de beeldvorming en via (on?) handige PR functionarissen gemanipuleerd.
Iemand die intercontinentaal vliegt zal geen problemen hebben met die E 40,- En die E11,-
reist men daar voor naar Brussel?
Met mijn auto liep het uiteindelijk goed af.
4 gespierde buschauffeurs tilden met elkaar mijn auto over de betonranden, en kon ik dat macabere schiphol daneindelijk verlaten....


Geplaatst door leo uit de kwakel

** Als men in die kringen spreekt over verlies van banen dan bedoelt men dat men voorzien had dat er misschien wel 12.000 nieuwe banen te vergeven waren in een groeiscenario zoals Schiphol voor ogen had (inclusief verloop) over een periode van 5 of 10 jaar.

Het is hetzelfde als wanneer ik zeg dat het me 250.000 Euro kost als ik niet aan de postcodeloterij blijf meedoen.

Kortom: stemmingmakerij.

Die uitspraak van Schiphol doet me denken aan een uitspraak van een KLM-woordvoerder die een paar jaar geleden zei dat hij de toename van klachten over geluidshinder niet begreep. Het berekende geluidsniveau was immers in 10 jaar met wel 3dB gedaald......
Ook al zo'n uitspraak die getuigt van ongeneeslijke domheid, net als de uitspraak van Mevr. Snoerwang.

Geplaatst door OB uit Castricum

SCHIPHOL MISBRUIKT EENVANDAAG VOOR PROPAGANDA

En wat denkt U van deze twee :

[1]
Ryanair klaagt bij Kroes over steun Schiphol

Bron: Trouw
BRUSSEL (ANP) - Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft een klacht ingediend bij EU-commissaris Neelie Kroes tegen de Nederlandse ecotax op vliegtickets.

De heffing geldt namelijk niet voor overstappende passagiers. Ryanair meent dat dit 400 miljoen euro illegale staatssteun oplevert voor vliegveld Schiphol en maatschappij KLM/Air France.

Schiphol is de luchthaven met de meeste overstappers in de Europese Unie. Volgens Ryanair-topman Jim Callaghan wordt ,,95 procent van de overstappassagiers vervoerd door KLM/Air France. De uitzondering komt dus vrijwel uitsluitend ten voordele van de luchthaven en van KLM/Air France die hier een monopoliepositie heeft.''

[2]
LONDEN - Vanuit de luchtvaartsector is woedend gereageerd op de enorme tariefsverhoging die luchthavenexploitant BAA daar heeft ingesteld. De British Airport Authority is eigenaar van onder andere Heathrow, Gatwick en Stansted. Gemiddeld moeten maatschappijen 23,5 procent meer gaan betalen om van de luchthaven gebruik te maken.



Geplaatst door Els Behage uit Castricum

Het is wellicht nog wat vroeg maar ik begin nu al weer mijn actie van de maand aan te kondigen. Maandag 31 maart is het de laatste dag van de maand en dús "de dag van de onrechtvaardigheid." Op die dag gaat bij mij weer de vlag halfstok.
De dag waarop ik gedenk, hoe onrechtvaardig wij behandeld worden, hoe onrechtvaardig de wereld. die vecht met zijn opwarming, behandeld wordt. Hoe we misleid worden, zie feuilleton en de misleiding over de 12.000 banen. De ontkenning van de gezondheids-
klachten, de ontkenning van de angst voor het neerstorten van zo'n vliegende bom op onze kinderen, op scholen, op onze woonplaatsen. Wij weten het nu maar al te goed en ik vind zelf dat ik dit signaal elke maand MOET afgeven.