Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtarieven onduidelijk

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 811 
|
 Telegraaf 
Vliegtarieven onduidelijk

Eindelijk onderzoek Europese Unie

Schiphol qua toeslagen duurste van Europa

door ARNOLD BURLAGE

 
      Over de ondoorzichtige toeslagen die luchtreizigers moeten betalen, blijven de vragen binnenstromen. Misschien dat een onderzoek van de Europese Unie naar de jungle van toeslagen en heffingen, dat ruim een week geleden is aangekondigd, meer duidelijkheid gaat brengen. Het slechte nieuws is dat onderzoeken vaak lang duren. Voorlopig begrijpt bijvoorbeeld Reinerus Kwakkenbos uit Maarssen, samen met vele duizenden andere lezers, niets van de bedragen die bij een simpel vluchtje moeten worden betaald en ook nog van maatschappij tot maatschappij behoorlijk kunnen verschillen.

      Simpel gezegd – nou ja, simpel – komen de toeslagen op het volgende neer:
• luchthavens rekenen onder het motto dat voor niets de zon opgaat, toeslagen voor het gebruik van voorzieningen en service op de luchthaven;
• de overheid brengt de veiligheidsmaatregelen en op Schiphol als een van de weinige luchthavens in de wereld ook nog een toeslag voor woningisolatie in rekening;
• luchtvaartmaatschappijen hanteren een olietoeslag in verband met de explosief gestegen brandstofprijzen.

Keuze
    Het totaal van de toeslagen kan van luchthaven tot luchthaven en van maatschappij tot maatschappij – olietoeslagen – verschillen. Voor passagiers zou dat een reden kunnen zijn nog meer te letten op de keuze van een luchtvaartmaatschappij en de luchthavens. Een vlucht via Parijs naar een verdere bestemming kan bijvoorbeeld best flink duurder zijn dan een vlucht via München of een ander knooppunt.

      Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) wil dat vliegprijzen voortaan inclusief de toeslagen worden aangegeven. Om dat te bereiken is een code ’Reisaanbiedingen’ ontwikkeld, die bij het ministerie van Economische Zaken is ingediend. Afwachten dus maar: ambtelijke molens draaien nu eenmaal langzaam.

    Uit de ANVR-studie bleek dat Schiphol de duurste luchthaven in Europa is, als tenminste de isolatietoeslag van 2 euro per passagier wordt meegerekend. Op de ’kale’ ticketprijs worden bij een retourtje met één tussenstop veertien (!) toeslagen geheven. Gemiddeld moet nu al meer dan €70 aan tax en (olie) toeslagen boven op het ticket worden betaald.

    Vliegen begint zo langzamerhand trouwens behoorlijk op een melkkoe te lijken. In EU-verband zijn zelfs voorstellen gedaan om luchtreizigers te laten meebetalen aan ontwikkelingshulp.

    Voor luchthavens gelden de toeslagen nu al om hun winst op peil te houden, de passagier betaalt! Voor luchtvaartmaatschappijen zijn de extra lasten voor de passagier bedoeld om klappen van stijgende brandstofprijzen op te vangen.

Verbijsterend
      De verschillen in brandstofheffingen op dezelfde routes zijn vaak zelfs ronduit verbijsterend. De toeslag kan onderling tot meer dan 25% verschillen, bijvoorbeeld op de korte route Amsterdam-Londen. De brandstofkosten blijken soms ook voor een deel in de ticketprijs en voor een deel in de toeslag te zitten. Voor de klant is dit oncontroleerbaar.

    De vraag is of de olietoeslagen in veel gevallen wel terecht zijn, omdat veel vliegmaatschappijen zich tegen stijging van de olieprijs indekken, een vorm van speculeren – ’hedgen’. De toeslagen die worden geheven, kunnen dus nooit bedoeld zijn om de stijging van de brandstofprijs te dekken, want die is voor een bepaalde periode gefixeerd. Goed dus dat er een EU-onderzoek komt.

          „Precies wat we willen”, zei ANVR-directeur drs. Romana Engeman. Schiphol-topman prof.dr. Gerlach Cerfontaine sluit zich bij die opvatting aan: „Wíj zijn voor volledige transparantie. Dan wordt tenminste eindelijk eens duidelijk dat passagiers hier opdraaien voor de beveiligingskosten die in andere EU-landen door de overheid worden betaald. In feite zorgt dat voor oneerlijke concurrentie en onredelijkheid tegenover de passagiers.”

      „Als de veiligheidskosten, zoals bij trein, bus en andere vormen van openbaar vervoer door de overheid zouden worden gedragen, zouden de toeslagen op Schiphol 35% lager zijn. Dan zouden we tot de goedkoopste luchthavens in Europa behoren”, benadrukt de Schiphol-president.

    De gemiddelde ’kale’ ticketprijs is, volgens de ANVR-studie, de afgelopen veertien jaar 11,4% gedaald.
    „Als de ticketprijs meegegaan zou zijn met de inflatie, zou het ticket 58% duurder zijn geweest dan nu. De exorbitante stijging aan toeslagen die buiten de ticketprijs worden gehouden, heeft dat voordeel vrijwel tenietgedaan”, aldus de ANVR-conclusie.

 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Dennis

Als alle bedrijven hetzelfde trucje zouden toepassen als de luchthavens, dan zou het een dolle boel worden. Ga je lekker naar een popconcert, moet je de stadionbelasting betalen, logisch, het stadion wordt ook beheert, beveiligt en schoongemaakt. En stap je vervolgens op de trein, betaal je natuurlijk de stationsbelasting bovenop de prijs van het treinkaartje. Door het station kun je immers veilig en droog op de trein stappen. En daar bovenop komt de prorailtoeslag, het beheren van het spoor kost natuurlijk ook wat. Mochten de olieprijzen blijven stijgen, dan wordt ook de stroom duurder, dan is er tijdelijk een stroomtoeslag op het treinkaartje van toepassing.

Er bestaan maar weinig sectoren waar ze zich van dit soort kostprijsdoorberekening kunnen veroorloven. Elk zinnig bedrijf weet dat je toeslagen maar beter op een andere manier kan doorberekenen. Hoe kan het toch zijn dat de luchtvaart daar toch steeds weer misbruik van maakt?

Als je veel macht hebt, dan kan dat. En als het kan moet je het vooral doen. Want individuele reizigers vinden het misschien vervelend, in opstand komen doen ze niet snel. Wat kunnen ze doen? Anders ligt het als je de kosten gaat doorbelasten aan allerlei andere "grote" partijen, zoals luchtvaartmaatschappijen of reisbureau's. Die gaan onderhandelen over de hoogte van de tarieven of gaan dreigen dat ze met de hele vloot of klanten ergens anders heen gaan.

Nee, vooral laten liggen die kosten bij de eindgebruiker, die moppert in stilte en betaalt uiteindelijk altijd.