Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtaks zit investeringen dwars volgens Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 477 
|
 nu.nl 
Vliegtaks zit investeringen dwars volgens Schiphol

De directie van luchthavenbedrijf Schiphol zegt de extra investeringen die op stapel staan, te moeten heroverwegen als daadwerkelijk een vliegtaks wordt ingevoerd.

Daarbij gaat het in totaal om 1,5 miljard euro aan investeringen in de capaciteit en kwaliteit van de luchthaven in de komende 3 jaar.
Een vliegtaks speelt een rol bij de onderhandelingen tussen het kabinet en de oppositiepartijen over de begroting van volgend jaar. Vooral GroenLinks is een voorstander van het heffen van een extra belasting op vliegtickets.

Volgens bestuursvoorzitter Jos Nijhuis leidt een vliegtaks tot een forse daling van het aantal vanaf Schiphol vertrekkende passagiers. Daardoor zullen duizenden banen verloren gaan. Ook wordt de regio rond de luchthaven minder aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven die zich hier willen vestigen.
In juli 2008 werd ook al een vliegtaks ingevoerd. De maatregel stuitte op verzet van de Nederlandse reisbranche, waaronder Schiphol, de KLM en reisorganisaties. Een jaar na de invoering werd de vliegtaks weer afgeschaft.
Werkgelegenheid
Ook een woordvoerder van luchtvaartmaatschappij KLM noemde de invoering van een vliegbelasting heel slecht voor de Nederlandse economie. ‘‘Als je werkgelegenheid en het vestigingsklimaat belangrijk vindt in tijden van crisis, dan moet je zo’n maatregel niet nemen’‘, zei hij.
Niet alleen de positie van Schiphol als internationaal knooppunt staat volgens KLM op het spel, maar ook de toekomst van de Nederlandse reisbranche. ‘‘Het faillissement van Oad laat nog maar eens de kwetsbaarheid daarvan zien’‘, aldus de zegsman.
In juli 2008 werd ook al een vliegtaks ingevoerd. De maatregel stuitte op verzet van de Nederlandse reisbranche, waaronder Schiphol, de KLM en reisorganisaties. Een jaar na de invoering werd de vliegtaks weer afgeschaft. Dat gebeurde mede op aandringen van toenmalig verkeersminister Camiel Eurlings, die nu president-directeur is van KLM.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door j h griese

De luchtvaart in nederland berust op drijfzand. Op kerosine wordt geen belasting en btw betaald. Duitsland voerde wel de vliegtax in. Gezien het grote CO-2 probleem, was dat een goede maatregel. Het is erg gevaarlijk om de luchtvaart in deze regio maar te blijven zien als motor v/d economie. Men kan beter aanhaken bij de duitse economie politiek, die nu geld verdient aan veel meer innovatie op gebied van duurzaamheid. Oud Minister Eurlings manipuleerde als verkeersminister er maar op los, alles gericht op groei van Schiphol VROM werd mede door zijn toedoen ontmanteld

Geplaatst door A. Boeing

Ach ja...ik dacht altijd dat een eigenschap van een lobby was dat je dat zo deed dat het niet teveel opviel. Wel, in dat geval is dit een voorbeeld van hoe een luchtvaartlobby niet moet. Natuurlijk zullen er mensen zijn die niet gaan vliegen als er een tickettax komt. Maar als we dat nu eens inruilen tegen een lastenverlaging voor iedereen? Dat kan een BTW verlaging zijn, al dan niet tijdelijk of iets anders. Als je graag wil schermen met miljoenen die plots niet meer zouden gaan vliegen (lekker rustig overigens) moet je ook durven erkennen dat je verhaal net zo goed voor andere sectoren geldt en wie me kan uitleggen waarom een vliegreis goedkoper is dan de trein waarbij een flink deel van het verschil wordt verklaard door het belastingregime is een slimme jongen (of meid). En de werkgelegenheid dan? Maar gingen winkeliers in de grensregio niet faiiliet vanwege de accijns op alcohol? Is dat geen werkgelegenheid dan? Is de BTW op verbouwingen niet tijdelijk verlaagd omwille van de werkgelegenheid? En nu onder leiding van Jos en Camiel c.s. een beetje staan jammeren....ach, ach, wat een kleuters zijn het eigenlijk. Als je ze hun speeltje afpakt gaan ze huilen. Overigens: het komt er niet van hoor met dit kabinet, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.