Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegtaks in zwaar weer

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 644 
|
 NRC 
Vliegtaks in zwaar weer

zaterdag 21 maart 2009 door Aertjan Grotenhuis (NRC)

De reiswereld voert al jaren campagne tegen de vliegtaks van 11,25 euro voor een Europese vlucht en 45 euro voor een langeafstandsvlucht. De actie waarin wordt geschermd met dramatische werkgelegenheidseffecten voor Schiphol en grote schade voor de hele reiswereld, had een kardinale zwakte. Schiphol zelf voerde al die tijd onbekommerd tariefverhogingen door die de vliegtaks in de schaduw stelden. Nu Schiphol haar tarieven per 1 april 2009 verlaagt, voert de reisbranche weer met het nieuwe energie actie tegen de vliegtaks.

De geloofwaardigheid van de cijfers blijft het zwakke punt. Ook al voert de branche een wetenschappelijke onderbouwing aan, haar onderzoek leidt tot ongeloofwaardige uitkomsten. Zo zou een half miljoen reizigers vanwege de vliegtaks het vliegtuig laten staan. Op intercontinentale vluchten zou één op de twintig reizigers vanwege de vliegtaks hun vakantieplannen schrappen. Dat soort moeilijk te plaatsen conclusies ondergraven de kracht van de suggestie dat de economische schade van de vliegtaks meer dan 1,2 miljard euro is.Ook al verliest de branche met haar argumenten de grond onder de voeten, haar consequent volgehouden lobby stevent wel op een succes af. Nu Schiphol water in de wijn doet, is minister Camiel Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat) bereid voor de afschaffing van de heffing te pleiten. Minister Wouter Bos (PvdA, Financiën) spartelt tegen omdat de vliegtaks in het regeerakkoord staat. Pas als dat wordt opengebroken, kan de vliegtaks verdwijnen. Dat moment nadert met rasse schreden.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer

Het CDA kweelt al jaren over RENTMEESTERSCAP, maar als het om het milieu gaat is men niet thuis.De VVD kwam er altijd rond vooruit. Niet leuk, wel duidelijk.
Al jaren pleit het CDA voor groei van schiphol,wel met de mantra: Mits de milieunormen het toestaan,om vervolgens via ondoorzichtige manipulaties de normen weer op te rekken, en nu het Aldesadvies weer graag te omarmen,waarin de locale bescherming ontbreekt.
Benieuwd hoe dit met de Vliegtax weer afloopt......